Tiedotteet 2015

8.10.2015 14.00

Materiaalivirroissa huima säästömahdollisuus

Materiaalien käyttö voi muodostaa suoraan tai välillisesti jopa yli puolet yrityksen muuttuvista kustannuksista toimialasta riippuen. Yritysten kannattaakin kiinnittää huomiota materiaalien käytön järjestelmälliseen tehostamiseen. Parhaiten se onnistuu asiantuntijoiden tuella tehtävän materiaalitehokkuuskatselmuksen avulla.

Konkreettisia toimenpide-ehdotuksia

Materiaalikatselmus on käytännön työkalu yrityksen toiminnan tehostamiseen ja materiaalivirtojen hallintaan. Katselmuksella tunnistetaan tuotantoprosessista vaiheet, joissa voidaan vähentää materiaalien käyttöä, syntyvän jätteen määrää ja tehostaa tuotantoa sisäisten raaka-ainekiertojen optimoinnilla. Samalla säästetään merkittäviä määriä rahaa. Katselmus tuottaa konkreettisia toimenpide-ehdotuksia säästöjen toteuttamiseksi. Näiden avulla yrityksen on helppo aloittaa parannustoimenpiteet suunnitelmallisesti.

TEM myöntää jopa 40 prosentin avustuksen materiaalikatselmukseen

Motiva on kouluttanut 19 asiantuntijayritystä toimimaan paikallisesti eri toimialoilla. Motivan hyväksymän konsultin suorittamaan materiaalikatselmukseen voi saada hankeavustusta jopa 40 prosenttia konsultin työ- ja matkakustannuksista.

Koulutetut katselmoijat:
Materiaalikatselmuksia tekevät yritykset

Lisätietoja TEMin sivuilta:
Hankeavustus materiaalikatselmuksen toteuttamiseen

Miljoonien eurojen säästöt jo toteutuneissa katselmuksissa

Vuosina 2014-2015 tehtyjen materiaalikatselmusten keskimääräinen säästöpotentiaali on noin 1 M€/katselmus. Katselmuksissa tuotettiin keskimäärin 26 toimenpide-ehdotusta, joista alle 20 000 euron investointeja vaativia oli 20.

Tehdyt katselmukset:
Materiaalikatselmusten tuloksia Suomessa

Lisää tietoa Materiaalikatselmuksista:
Materiaalikatselmukset

asiantuntija Tommi Lehtisalo
tommi.lehtisalo@motiva.fi

Valtakunnallista Energiansäästöviikkoa vietetään viikolla 41. Kampanja kannustaa kaikkia suomalaisia tarkastelemaan omia energian ja materiaalien käyttötottumuksiaan ja tekemään viisaita valintoja niin työssä, kotona kuin liikenteessäkin.

Energiansäästöviikon uutisointia ja tapahtumia voi seurata verkossa: www.energiansäästöviikko.fi