Tiedotteet 2015

8.7.2015 14.00

Motiva ja Talotekniikkateollisuus: Vantaan Asuntomessujen Energiatehokas ja toimiva koti on Kastelli (39)

Motiva Oy ja Talotekniikkateollisuus ry ovat valinneet Vantaan Asuntomessuilla Energiatehokas ja toimiva koti -taloksi Kastelli-Talot Oy:n kohteen 39 Kastelli. Valinnalla halutaan nostaa esiin hyvää, kestävää, energia- ja kustannustehokasta nykyrakentamista. Kastellin valinnassa korostui erityisesti hyvä kokonaisuus, tilojen tehokkuus sekä kestävät ratkaisut. Energiatehokas ja toimiva koti -kohdetta esitellään Vantaan Asuntomessujen lehdistöpäivänä 9.7. klo 11.00-12.00. Esittelijöinä paikalla Motivan ja Talotekniikkateollisuuden asiantuntijat.

Kastelli-Talot Oy:n Kastelli on tilankäytöltään tehokas, huoneistoalaltaan 145 m2 talo, joka sopii pienellekin tontille mutta riittää kuitenkin tiloiltaan 4-5 asukkaalle. Kastelli on energialuokkaa B, sen E-luku on 118 ja talon lämmitetty nettoala on 153 m2.

”Talon ulkoiset mittasuhteet ovat omiaan käytönaikaiselle energiatehokkuudelle ja pohjaratkaisu on myös investointina suhteellisen kustannustehokas. Myös muuttovalmis-toimitussisällön kustannus on Kastellissa, useimpiin asuntomessutaloihin verrattuna, kohtuullinen ja näin lähempänä tavallisen kuluttajan kukkaroa”, toteaa asiantuntija Sami Seuna Motiva Oy:stä.
Kastelli-Talojen kohde nro 39 Vantaan Asuntomessuilla
Kuva. Kastelli-Talojen kohde nro 39 Vantaan Asuntomessuilla. Kuva Iiris Lappalainen.

Kastellin lämmitysmuotona on kaukolämpö, joka asuntomessualueelle tulee energiatehokkaasta sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitoksesta. Energiatehokkuus näkyy rakenteissa ja tekniikassa: yläpohjassa U-arvo on vain 0,07, ilmanvaihdon lämmöntalteenoton vuosihyötysuhde on korkea, 75 prosenttia, ja mitattu ilmanvuotoluku vain 0,8 l/h. Suuri ikkunapinta-ala suunnattuna erityisesti lounaaseen tuo paljon auringon lämpöenergiaa sisätiloihin vuositasolla. Ylilämpöä rajoittaa yöaikaan ilmanvaihtokoneen yöviilennystoiminto, joka tehostaa ilmanvaihtoa ilman viiletessä.

”Tehokas lämmöntalteenotto on yksi olennaisista ratkaisuista, joilla rakennuksen energiatehokkuutta voi parantaa”, korostaa asiantuntija Paula Porkola Talotekniikkateollisuus ry:stä. ”Kastellissa suuret ikkunat voivat kesäaikaan lämmittää sisätiloja jopa liikaakin, joten taloon olisi syytä vielä asentaa tehokas aurinkosuojaus ylilämpenemistä hillitsemään.”

Kastellissa valaistus on suurelta osaltaan LED-tekniikkaa, joka on pitkäikäinen ja käytössä erittäin energiatehokas. Puu talon runkomateriaalina toimii myös hiilen varastona, on kotimaista raaka-ainetta, ja 100 prosenttisesti uusiutuvaa.

Tehokas tilankäyttö, talotekniikka sekä uusiutuvat energialähteet keskiössä Kristallikuutiossa

Kastellin lisäksi myös muissa asuntomessujen kohteissa on esillä hyviä ratkaisuja. Erityistä tunnustusta Motiva ja Talotekniikkateollisuus antavat kohteen nro 20 paritalolle (Kristallikuutio 20 a ja b), jossa on tekniikalla saavutettu hyvä energiatehokkuus ja jossa myös uusiutuvaa energiaa hyödynnetään monipuolisesti.

Paritalorakenteen ja kolmen asuinkerroksen ansiosta tonttimaa hyödynnetään tehokkaasti. Rakennuksissa on ilmatiivis rakenne (suunnitteluratkaisuna), hyvin eristetyt ulkoseinät, asunnoissa taloautomaatiot, korkean hyötysuhdetason lämmöntalteenotto ilmanvaihdossa, LED-valaistus, sekä aurinkosähköpaneelit, kiertoilmatakat ja maalämpökiertoon kytketyt sisätilojen viilennyskonvektorit, jotka kesäkaudella lataavat lämpökaivoja sisätilojen ylilämmöllä.

Suunnittelusta toteutukseen – muista päivittää muutokset!

”Suunnitteluvaiheen tietoja tarkistettaessa huomattiin, että joissakin taloissa tekniset ratkaisut ovat muuttuneet paljonkin rakentamisvaiheen aikana ja talojen energiatehokkuus voi tämän vuoksi poiketa ennakkotiedoista huomattavasti. Siksi onkin tärkeää, että talon dokumentaatiot päivitetään viimeistään käyttöönotto- ja lopputarkastuksessa ja myös energiatodistus päivitetään vastaamaan toteutusta”, muistuttaa Sami Seuna Motiva Oy:stä.

Energiatodistus kertoo paljon uuden pientalon toteutuksesta: se kerää yhteen tiedot rakenteista, lämmitys-, ilmanvaihto- ja vesijärjestelmistä sekä lämmönlähteistä. Tietoja voi hyödyntää muun muassa talon huoltokirjan laadinnassa ja ylläpidossa. Uudispientalon energiatodistus päivitetään käyttöönotto- tai lopputarkastukseen ja se on voimassa 10 vuotta.

Asuntomessutalot nykyrakentamisen ylempää keskiluokkaa

Vantaan Asuntomessujen kohteet ovat yleiseen suomalaiseen pientalorakentamiseen verrattuna ylempää keskiluokkaa. Messutalot ovat kooltaan keskimäärin yli 170 m2 ja energialuokaltaan B tai C-luokkaa.

Parin viime vuoden aikana on uusia pientaloja rakennettu tai haettu rakennuslupaa noin 14 000 kohteelle. Näistä suurin osa on kooltaan alle 150 m2 ja ne ovat energialuokkaa B tai C. Parhaan energialuokan eli A-luokan taloja on näistä yhteensä vain noin 115 kpl eli alle prosentti kaikista uudispientaloista. Energiatehokkuudeltaan rakentamismääräysten perustasoa parempien B-energialuokan talojen osuus on jo liki 45 prosenttia. Yli puolet pientaloista rakennetaan kuitenkin rakentamismääräysten perustasoon eli C-luokkaan.

Kolmesta asuntomessukohteesta ei tietoja saatu, joten niitä ei ole huomioitu vertailussa (kohteet 21, 33 ja 35).

Energiatehokas koti -hanke lähes nollaenergiarakentamisen edistäjänä

Motivan koordinoiman Energiatehokas koti -hankkeen seurantakohteet nostavat esiin erittäin energiatehokasta rakentamista ja siitä saatuja kokemuksia. Hankkeen kohderyhmiä ovat pientalon rakentamista suunnittelevat, kuntien rakennusvalvontaviranomaiset sekä talojen suunnittelijat ja urakoitsijat.

Keskeinen osa hanketta on www.energiatehokaskoti.fi -verkkopalvelu, joka tarjoaa perustietoa pientalojen energiatehokkuuteen vaikuttavista asioista ja linkkejä lisätiedon lähteisiin. Seurantakohteiden kautta voi perehtyä energiatehokkaan ja kestävän rakentamisen ratkaisuihin sekä kuulla rakentajien ja rakennuttajien kokemuksia itse rakentamisesta mutta etenkin siitä kuinka ratkaisut toimivat käytännössä.

Energiatehokas koti -hankkeen päärahoittaja on ympäristöministeriö, ja mukana ovat myös Energiateollisuus ry, RTT:n Eristeteollisuus, Talotekniikkateollisuus ry, Pientaloteollisuus PTT ry, Lammi-Kivitalot Oy, Pohjolan Design-Talo Oy, Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy, Sähköinfo Oy/Sähkötreffit, TaloPeli – Visual Computing Oy sekä Öljyalan Palveluskeskus Oy.

Lisätietoja antavat 9.7.2015 asti:

asiantuntija Sami Seuna,
puh. 040 846 0281, sami.seuna@motiva.fi

Talotekniikkateollisuus ry
asiantuntija Paula Porkola,
puh. 0400 128 344, paula.porkola@teknologiateollisuus.fi

Kastelli-Talot Oy: www.kastelli.fi

liiketoimintajohtaja Jukka Vaaramo,
puh. 0400 687 320, jukka.vaaramo@kastelli.fi

asiakaspalvelupäällikkö Heikki Hannila,
puh. 0400 641 160, heikki.hannila@kastelli.fi

Lisätietoja Vantaan Asuntomessuista: