Tiedotteet 2015

8.7.2015 12.00

Onko klosettisi rahareikä?

WC-pöntön vesivuoto voi olla salakavala. Kuluneen tai rikkinäisen mekanismin vuoksi pöntön huuhteluvettä voi virrata pahimmillaan jopa litroja minuutissa viemäriin.

Jos vuotovirtaama on esimerkiksi 2 l/min, lorisee viikossa 20 160 litraa eli noin 20 kuutiometriä vettä suoraan viemäriin. Kunnan vesijohtoverkostoon liitetylle omakotitalolle se tarkoittaa riihikuivassa rahassa mitattuna 69-339 euron menetystä riippuen paikallisen vesilaitoksen hinnoittelusta.

Mahdollista vuotoa voi tutkia asettamalla wc-paperinpalan istuinkulhon sisäpuolelle takaseinään. Jos paperi kastuu, syynä voi olla vuoto.

Muutama WC-istuimen vedensäästövinkki:
  • Jos pönttösi on vanha, harkitse sen uusimista: uudet pöntöt kuluttavat vettä alle puolet vanhoihin verrattuna.
  • Uutta pönttöä hankkiessasi valitse sellainen, jossa on kaksitoiminen huuhtelu.
  • Korjauta vuotavat pöntöt heti.

Laita loma-aikana vesivuodot syyniin

Kesällä pienikin vesivuoto voi olla helpompi havaita kuin talvella. Kun lähdet matkoille tai mökkeilemään pidemmäksi aikaa, kirjaa tarkka vesimittarilukema ja ajankohta ylös. Tarkista heti kotiin paluun jälkeen vesimittarilukema. Jos lukema on muuttunut poissaolon aikana, asunnossasi todennäköisesti lorisee vesi hukkaan.

Lisätietoja aiheesta:

Pidä vedenkulutus kurissa. Katso Kuluttajien energianeuvonnan tietoisku >>