Tiedotteet 2015

7.10.2015 13.00

Patteriverkoston perussäädöllä lämmitys tasapainoon

Yksi asunto kuuma ja toinen kylmä, patterit pitävät ääntä ja energialasku kasvaa. Kuulostaako tutulta? Useimmista taloyhtiöistä löytyy liian kylmiä ja turhan kuumia asuntoja. Ratkaisu ongelmaan voi löytyä patteriverkoston perussäädöstä.

Patteriverkoston perussäätö on näppärä keino parantaa asukkaiden viihtyvyyttä. Suurin osa ihmisistä viihtyy parhaiten 21 asteen huonelämpötilassa. Liian kuuma huoneilma väsyttää ja houkuttaa avaamaan tuuletusikkunat, jolloin lämmitysenergia karkaa taivaalle. Onnistuneen perussäädön ansiosta huonelämpötila pysyy tasaisena kaikissa asunnoissa ympäri vuoden.

Huonelämpötilan pudottaminen yhdellä asteella säästää keskimäärin viisi prosenttia asuinkerrostalon lämmityskustannuksista. Motivan arvioiden mukaan oikein tehdyllä perussäädöllä voidaan parhaassa tapauksessa saavuttaa jopa 10-15 prosentin säästö energiankulutuksessa, lähtötilanteesta riippuen. Perussäädöllä ei kuitenkaan aina saavuteta säästöä energiankulutuksessa, vaan lähtökohtana on aina hyvät asuinolosuhteet.

Vanhoissa taloyhtiöissä patteriverkoston perussäätö suositellaan toteutettavaksi 10-15 vuoden välein riippuen muista taloyhtiössä toteutettavista korjauksista ja uudistuksista. Suin päin ei perussäätöä kannata rynnätä tekemään, sillä asuinrakennuksen lämmitystarpeeseen vaikuttavat monet seikat aina ikkunoiden vaihtamisesta julkisivun lisäeristämiseen.

"Ikkunaremontti kaksi vuotta perussäädön jälkeen tekee työn turhaksi. Perussäätö kannattaakin tehdä vasta aivan viimeisenä toimenpiteenä, mikäli lämmitystarpeeseen vaikuttavia korjaustöitä on tiedossa lähiaikoina”, sanoo Motivan asiantuntija Harri Heinaro.

"Perussäädön ohella laitteistojen hyvä ylläpito on tärkeää", HSY:n Ilmastoinfon energia-asiantuntija Teemu Kettunen muistuttaa. "Kun ylläpito tehdään oikein ja kaikki osapuolet tuntevat vastuunsa, lämmitys ja ilmanvaihto pysyvät paremmin tasapainossa ja asuinolot terveellisempinä."

Loka-marraskuussa laitetaan lämmitys tasapainoon!

HSY:n Ilmastoinfo ja Motiva kampanjoivat loka-marraskuussa terveellisten asuinolojen puolesta. Kampanjassa kannustetaan taloyhtiöitä selvittämään lämmityksen ja ilmanvaihdon toimivuus sekä kiinnittämään huomiota lämmityksen energiankulutukseen.

Ilmastoinfon uudet tasapainotatalo.fi -sivut ovat taloyhtiön ja isännöinnin tietolähde lämmityksen ja ilmanvaihdon perussäädöstä ja ylläpidosta. Sivuilla on myös esittelyjä taloyhtiöissä toteutetuista projekteista. Loka-marraskuussa järjestetään kolme lämmityksen ja ilmanvaihdon infotilaisuutta yhteistyössä Motivan kanssa.

Ilmastoinfon Tasapainotatalo-sivusto

Ilmastoinfon Tasapainotalo-tilaisuudet

Motiva Oy on yhdessä ympäristöministeriön, Energiateollisuus ry:n, Helen Oy:n, Oras Oy:n, Ouman Oy:n ja Rettig Lämpö Oy:n kanssa laatinut taloyhtiöille ohjeita miten lämmityksen energiankulutukseen voi vaikuttaa muun muassa patteriverkoston perussäädöllä. Ohjeissa nostetaan esiin myös se, kuinka tärkeää lämmitysverkoston tasapainotus ja perussäätäminen on peruskorjaus- tai esimerkiksi ikkuna- tai ilmanvaihtoremonttien jälkeen.

Tietoa aiheesta löytyy verkosta:
www.motiva.fi/perussaato

asiantuntija Harri Heinaro
puh. 050 913 3679, harri.heinaro@motiva.fi

asiantuntija Kirsi-Maaria Forssell
puh. 0400 464 787, kirsi-maaria.forssell@motiva.fi

HSY:n Ilmastoinfo

energia-asiantuntija Teemu Kettunen, puh. 050 348 3121, teemu.kettunen@hsy.fi

Faktaa: Viisi vinkkiä onnistuneeseen perussäätöön

1. Tee hyvä ja kattava taustaselvitys tai kunnossapitotarveselvitys taloyhtiöstä sekä kysele toiveita asukkailta.

2. Perussäätö kannattaa ajoittaa jonkin muun suuren toimenpiteen, kuten ikkunaremontin, julkisivuremontin tai lämmönsiirtimien uusinnan yhteyteen jos mahdollista.

3. Suunnittele huolellisesti, sillä taloyhtiön lämmitykseen vaikuttavat monet seikat, ja perussäätö kannattaa tehdä vasta aivan viimeisenä toimenpiteenä, esimerkiksi ikkunoiden vaihdon jälkeen.

4. Työ kannattaa tilata ammattilaiselta, esimerkiksi lämmitysjärjestelmiin perehtyneeltä insinööritoimistolta. Hoida työn valvonta hyvin.

5. Seuraa tuloksia. Perussäädön jälkeen kestää noin 1-3 vuorokautta ennen kuin asuntojen lämpötila tasaantuu uudelle tasolle.

Ilmastoinfo auttaa kaupunkilaisia pienentämään hiilijalanjälkeään. Ilmastoinfo on osa HSY:tä ja taustatahoina ovat Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit sekä  Helsingin seudun liikenne HSL ja Helen Oy.

www.hsy.fi/ilmastoinfo

Motiva Oy on valtionyhtiö, joka toimii asiantuntijana energian ja materiaalien tehokkaan käytön edistämiseksi. Motiva tuottaa luotettavaa tietoa ja vaikuttavia ratkaisuja kestäviin valintoihin ja toimiin. Haluamme rakentaa resurssitehokasta Suomea, joka on osaava, hyvinvoiva, kilpailukykyinen ja vastuullinen.