Tiedotteet 2015

18.11.2015 9.00

Ruoan ilmastovaikutuksia voi vähentää jopa puoleen ruokavalinnoilla

Luonnonvarakeskuksen Ilmastopaneelityössä laatiman tutkimuskoosteen mukaan oikeanlaisilla ruokavalinnoilla ruoan ilmastokuorman voi jopa puolittaa. Tehokkain keino on vähentää lihan, erityisesti naudanlihan, määrää ja lisätä kasvisten määrää ruokavaliossa.

Luonnonvarakeskuksen (Luke) vanhemman tutkijan Juha-Matti Katajajuuren mukaan ruoan ilmastokuormaa voidaan pienentää kulutusvalinnoilla tehokkaammin kuin tuotantoratkaisuilla. Ruoan osuus ilmastoa kuormittavista kasvihuonekaasupäästöistä on noin neljännes ja Itämerta rehevöittävistä Suomen päästöistä jopa yli puolet.

Lihan kulutuksen vähentäminen tärkeintä

Luken uusien tutkimusten mukaan naudanliharuokien ilmastokuormitus kasvisruokiin verrattuna on noin nelinkertainen. Motivan asiantuntijan Elina Ovaskaisen mukaan lihan valinnallakin voi vaikuttaa, sillä kanan ja porsaanlihan ilmastokuormitus on yli puolet pienempi kuin naudanlihan.

Lihaa kannattaa korvata monipuolisesti kasviproteiineilla kuten pavuilla, herneillä, linsseillä, pähkinöillä ja siemenillä. Myös maitotuotteita voi korvata kasvipohjaisilla tuotteilla kuten kaurakermoilla ja -maidoilla.

Yksi keino turhan ympäristökuormituksen pienentämiseksi on ruokahävikin vähentäminen. Jos ruoka päätyy roskiin, kaikki sen tuotannossa syntyneet päästöt ovat syntyneet turhaan. Usein virheellisesti luullaan, että kaupat olisivat suurin hävikin aiheuttaja, mutta Luken tutkimusten mukaan kotitalouksissa syntyy selvästi enemmän ruokahävikkiä kuin esimerkiksi kaupoissa.

Ruokavalintoihin vaikuttamista kokeillaan valmiilla ateriakassilla

Motiva kokeilee parhaillaan pääkaupunkiseudulla, voiko parempia ruokavalintoja tukea valmiilla ateriakassilla, joka sisältää ympäristön ja terveyden kannalta fiksusti valitut raaka-aineet ja reseptit kahden ja neljän hengen aterioihin. AITO-ateriakasseja on kokeiluluonteisesti myynnissä Helsingissä kuudessa K-supermarketissa, Kaartin kotikaupassa sekä verkkoruokakauppa Kauppahalli24.fi:ssä.

– Lähdimme raaka-aineiden valinnassa ja reseptien suunnittelussa liikkeelle ympäristön kannalta hyvistä valinnoista, mutta terveysnäkökulma oli luontevaa yhdistää samaan pakettiin, projektipäällikkö Suvi Salmela Motivasta kertoo.

Esimerkiksi lihan käyttöä kannattaa vähentää myös terveyssyistä. Sydänmerkin ravitsemusasiantuntijat olivat apuna reseptien laadinnassa ja kaikilla AITO-kassien ruoilla on Sydänmerkki.

Ateriakasseista apua myös ruokahävikin vähentämiseen

Saadun kuluttajapalautteen mukaan helppous on ollut keskeisin syy valmiin ateriakassin hankintaan. Kauppojen valmiit ruoka- ja ateriakassit tarjoavat hyvän tilaisuuden kannustaa kuluttajia myös parempiin valintoihin.

– Toivon, että mahdollisuus edistää kestäviä ja terveellisiä valintoja pidetään mielessä, kun eri toimijat kehittävät omia kaupallisia sovelluksiaan tai ruoan verkkotilaamista, Suvi Salmela sanoo.

Valmiit ateriakassit voivat toteutustavasta riippuen vähentää myös ruokahävikkiä, jos pakkauskoot ja raaka-aineiden määrä on mitoitettu annosmäärän mukaan.

– Tätä väitettä tukevat myös Luken aiemmat tutkimukset ruokahävikin vähentämisestä, Juha-Matti Katajajuuri toteaa. Niin reseptit kuin pakkauskoot on tyypillisesti suunnattu suuremmille talouksille. Erityisesti pienissä talouksissa ruokahävikkiä syntyy henkilöä kohden laskettuna enemmän.

Lisätietoja ja vinkit kestäviin ruokavalintoihin:

www.saasyödä.fi

Elina Ovaskainen
puh. 040 774 9390, elina.ovaskainen@motiva.fi

Suvi Salmela
puh. 040 096 0128, suvi.salmela@motiva.fi

Luonnonvarakeskus
Juha-Matti Katajajuuri
puh. 050 359 9772, juha-matti.katajajuuri@luke.fi

Aitokassi
Kuva 1. Ateriakassilla kokeillaan hyvien ruokavalintojen edistämistä. Kuva: Nina Kaverinen
Härkäpapuja pannulla