Tiedotteet 2015

20.1.2015 8.00

Teollisuuden uuneista vain harvat energiatehokkaita

Harva teollisuusyritys tehostaa tuotantouuniensa energiankulutusta, vaikka uunit ovat usein tehtaiden suurimpia yksittäisiä energiankäyttäjiä. Karsimalla uunien turhaa kulutusta teollisuus voisi vähentää tuntuvasti energiankäyttöään ja säästää vuosittain miljoonia euroja energiakuluissa.

Teollisuus säästää energiaa vuosittain lähes 7 terawattitunnin verran, mutta vain pieni osa toteutuneesta säästöstä on peräisin uuneista. ”Teollisuusyrityksistä vain murto-osa tekee aktiivisesti töitä tuotannon uunien energiatehokkuuden eteen. Suomessa on arviolta toista tuhatta teollisuusuunia, joiden energiankäyttöä voisi leikata tuntuvasti”, kertoo energiatehokkuutta edistävän Motivan yksikönpäällikkö Hille Hyytiä.

Uuneja käytetään monilla eri teollisuuden aloilla kuten metalli-, konepaja-, lasi- ja tiili- ja keramiikkateollisuudessa sekä metsä-, muovi-, elintarvike- ja kemianteollisuudessa. Ne sulattavat, kuumentavat, kypsyttävät, kuivattavat tai kovettavat raaka-aineita ja tuotteita. ”Osa uuneista toimii tauotta jopa 1500 celsiusasteen lämpötilassa, mikä vaatii erittäin paljon energiaa. Usein uuni haukkaa suurimman osan tuotannon energiankäytöstä ja aiheuttaa mittavan energialaskun”, toteaa Hyytiä.

Samat säästökeinot yhdistävät teollisuusuuneja

Uunien energiankäyttöä on mahdollista tehostaa parantamalla palamisen tai lämmityksen hyötysuhdetta, minimoimalla uunin lämpövuotoja sekä täyttämällä ja käyttämällä uunia järkevästi. Lisäksi uunin apujärjestelmien moitteeton toiminta ja riittävä mittaustieto auttavat energiankäytön kuriin saamisessa. ”Samat säästökeinot sopivat kaikkiin teollisuuden uuneihin”, sanoo Hyytiä.

Uunien hukkalämpö talteen ja hyödyksi

Uunit tuottavat myös paljon hukkalämpöä, joka kannattaa ottaa talteen ja käyttää hyödyksi. Lämpöä voi käyttää esimerkiksi uunin palamisilman tai raaka-aineiden esilämmitykseen. Se sopii myös tehdaskiinteistön sekä ilmanvaihdon ja käyttöveden lämmitykseen. Korkealämpötilaisten uunien hukkalämpöä on mahdollista hyödyntää myös alue- tai kaukolämpönä.

Monia hyötyjä energiatehokkuudesta

Yksittäiselle tehtaalle uunien tehostamistoimet voivat tuoda useiden kymmenien tuhansien eurojen säästöt vuodessa. Energiatehokkaasti toimivasta uunista on myös monia muitakin hyötyjä. ”Toiminnan kannattavuus lisääntyy ja tuotantotehokkuus kasvaa. Samalla laatu paranee ja prosessi saadaan paremmin haltuun”, Hyytiä kertoo.

Apua ja vinkkejä uunin energiankäytön pienentämiseen

Teollisuusuunien energiatehokkaampaa käyttöä on tarkasteltu Motivan koordinoimassa hankkeessa, johon osallistui joukko uuneja käyttäviä teollisuusyrityksiä ja laitetoimittajia. Hankkeessa kerätty tieto ja kokemukset on koottu tietopaketiksi, joka opastaa teollisuusuunin energiatehokkaassa käytössä. Aineisto palvelee erityisesti uuneja käyttävien teollisuusyritysten tuotantohenkilöstöä.

Hankkeeseen osallistuivat HKScan Oyj, Fiskars Oyj Abp, J.M. Huber Finland Oy, Kuusakoski Oy, Metso Minerals Oy ja Sulzer Pumps Finland Oy sekä laitevalmistajista Aga Oy Ab ja Sarlin Oy Ab. Lisäksi hankkeeseen osallistuivat myös Rodbay Oy ja Motiva Services Oy. Hanketta rahoittivat työ- ja elinkeinoministeriö, Energiavirasto sekä mukana olleet yritykset.

Energiatehokas teollisuusuuni -tietopaketti:
www.motiva.fi/energiatehokas_teollisuusuuni