Tiedotteet 2015

16.10.2015 9.00

Uusi apu terveelliseen ja ympäristöystävälliseen syömiseen

Kuluttajat punnitsevat kaupassa päivittäin ruokavalintoja eri näkökulmista. Samaan aikaan halutaan ostaa terveellistä, vastuullista ja edullista. Yhtälö voi tuntua hankalalta ja käytännössä ruokakoriin päätyykin usein rutiinilla samoja ruokia. Terveellisiä ja ympäristöystävällisiä ruokavalintoja tukemaan ympäristö- ja terveysalan asiantuntijat ovat kehittäneet uuden AITO-ateriakassin.

Ensi maanantaina 19.10. kuuteen pääkaupunkiseudun K-supermarket myymälään sekä Kauppahalli24.fi-verkkokauppaan myyntiin tuleva AITO-ateriakassi yhdistää terveys- ja ympäristönäkökulmat samaan pakettiin.

– Kävimme läpi ympäristönäkökulmasta isot, merkittävät asiat ja suunnittelimme ne mielessä pitäen AITO-kassin ruoat, kertoo hanketta luotsannut Suvi Salmela Motivasta.

– Terveellisyyttä tarkasteltiin kokonaisuuden eli reseptin ravintosisällön osalta. Kaikki reseptit ovat saaneet Sydänmerkin, jonka kriteerit perustuvat suosituksiin ja tutkittuun tietoon. Näin voimme sanoa, että ruoat tekevät hyvää myös syöjälle itselleen, ravitsemusasiantuntija Anna Kara Sydänmerkistä kertoo.

Samalla syntyi muillakin tavoin kuluttajaa palveleva konsepti. Valmis ateriakassi nopeuttaa kauppareissuja ja ruoan verkkotilaamista, auttaa rikkomaan ruoanlaittorutiineja sekä vähentää ruokahävikin määrää, koska kassi sisältää vain tarvittavan määrän aineksia.

Ympäristö- ja terveyshyödyt kulkevat usein käsi kädessä

Tutkimusten mukaan lihan käytön vähentäminen ja kasvisten lisääminen on tehokkain keino pienentää ruoan ympäristökuormitusta. Kasvisruoan päästöt voivat olla jopa viisi kertaa pienemmät kuin liharuoalla. Esimerkiksi luomu- tai lähiruoan käytöllä ei ole näin suurta vaikutusta ilmasto- ja rehevöittäviin päästöihin. Myös terveysnäkökulmasta lihan käyttöä on varaa vähentää.

AITO-kassien ateriavaihtoehtoina on useita kasvisruokia, mutta myös kana- ja liharuokia sisällytettiin valikoimaan.

– Liharuoankin voi valita paremmin. Kanan ja possun ympäristökuormitus on yli puolet pienempi kuin naudanlihan, Suvi Salmela perustelee.

Myös yksittäisissä elintarvikkeissa yhdistyvät usein terveys- ja ympäristöhyödyt. Raaka-aineissa suosittiin esimerkiksi kotimaisia täysjyväviljoja riisin sijaan ja rasvaisten maitotuotteiden tilalle valittiin ympäristökuormitukseltaan pienempiä kaurapohjaisia tuotteita. Myös helppokäyttöinen kotimainen proteiininlähde härkäpapu löytyy yhdestä ateriavaihtoehdosta.

– Terveys- ja ympäristönäkökulmien yhdistäminen oli yllättävän helppoa. Ne eivät useinkaan ole ristiriidassa keskenään, Anna Kara sanoo.

Idea syntyi tarpeesta löytää ratkaisu ympäristöystävällisempään arkeen

AITO-kassin idea syntyi ympäristöministeriön työpajassa, jossa etsittiin ideoita ympäristöystävällisempään arkeen. – Otimme asiasta kopin ja lähdimme kehittämään konseptia kauppojen kanssa, sillä meillä oli muutenkin käynnissä hanke kestävien ruokavalintojen edistämiseksi, Suvi Salmela kertoo. Sydänmerkin ravitsemusasiantuntijat kehittivät reseptejä edelleen terveysnäkökulmasta niin, että ne saivat Sydänmerkin.

Yksi tavoite kassin suunnittelussa oli ruokahävikin vähentäminen. Tutkimusten mukaan pienissä talouksissa syntyy suhteessa enemmän ruokahävikkiä kuin suurissa talouksissa.

– Kahden hengen annoskassien suunnittelu olikin erityisen vaikeaa, koska pakkauskoot ja reseptit on usein suunniteltu suuremmille talouksille, kotitalousopettaja ja Motivan asiantuntija Elina Ovaskainen sanoo.

Kasseja on saatavilla sekä kahden että neljän hengen tarpeisiin ja raaka-aineita on vain kyseisessä ateriassa tarvittava määrä.

AITO-kassi myynnissä pääkaupunkiseudulla

AITO-kassit ovat ensi viikosta alkaen myynnissä kokeiluluonteisesti yhteensä kuudessa Helsingin K-supermarket myymälässä sekä tilattavissa Kauppahalli24.fi-verkkokaupasta pääkaupunkiseudun ja Keski-Uudenmaan alueella.

– Hyvän maun ja helppouden lisäksi vastuullisuus on Ruokakeskolle tärkeää ja siksi meille oli luontevaa lähteä kokeilemaan tällaista konseptia terveys- ja ympäristökärjellä, konseptipäällikkö Joonas Kukkonen sanoo.

– Myös ruoan verkkokauppa Kauppahalli24 on etsinyt vastaavaa tuotetta, joka tukee vastuullisia valintoja ja on hinnaltaan kaikkien saatavilla, markkinointipäällikkö Hanna-Kaisa Risku kertoo.

Kassien reseptivalikoima vaihtuu kaupoissa kokeilun aikana viikoittain. Kauppahalli.24:n verkkokaupassa tilausvalikoima pysyvä.

Lisätietoja AITO-kassista ja kestävistä ruokavalinnoista:
www.saasyoda.fi/aito-ateriakassi

Vinkit kestäviin ruokavalintoihin:
www.saasyoda.fi/kestävät-ruokavalinnat

projektipäällikkö Suvi Salmela
puh. 040 096 0128, suvi.salmela@motiva.fi

asiantuntija Elina Ovaskainen
puh. 040 774 9390, elina.ovaskainen@motiva.fi

Lisätietoa terveellisistä ruokavalinnoista:

Sydänliitto ry
Sydänmerkin ravitsemusasiantuntija Anna Kara
puh. 050 379 6338, anna.kara@sydanliitto.fi