Tiedotteet 2015

23.1.2015 8.00

Uusi supersankari Suomessa

Tokaluokkalaisten energiakilpailun voitti Milkman – supersankari, joka osaa ja haluaa tulla kierrätetyksi. Voitokkaan animaatiotyön supersankarin toiminnasta suunnitteli ja toteutti Launeen peruskoulun 2b-luokka Lahdesta.

Milkman – maitopurkiksi naamioitunut supersankari seikkailee animaatiossa, joka on hauskasti toteutettu. Naamioitu sankari valvoo, että roskat kulkeutuvat oikeisiin paikkoihin. Myös itse supersankari hyppää kierrätysastiaan ja saa uuden hahmon. Selkeä toteutus, juoni ja lasten kädenjälki valloittivat energiakilpailun raadin.

Elina Vesanen Heurekasta kiteytti raadin ajatukset: Supersankariajatuksen tuominen kierrätykseen oli erityisen oivaltava ja hauska keksintö. Värikäs ja raikas animaatio sai kehuja nykyaikaisesta toteutuksestaan, sillä videota on helppo jakaa myös sosiaalisen media kautta.

Raadissa ovat mukana kilpailun palkinnon tukijat VR:ltä, HSL:ltä, Heurekasta, Korkeasaaresta ja Lasten Keskuksesta.

Kilpailussa tarkastellaan energiaa lasten silmin

Tokaluokkalaisten energiakilpailu liittyy energiansäästöviikkoon, jota vietetään vuosittain viikolla 41. Energia-asioiden opiskelu huipentuu energiakilpailuun, jonka tokaluokkalaisten energiansäästöviikon tukijat järjestävät eri puolilla Suomea. Tukijat valitsevat alueensa edustajat valtakunnalliseen loppukilpailuun.

– Meille energiakilpailu ja sen tulokset ovat etusivun uutisia. Alueellisen kilpailun voitto uutisoitiin paikallisessa mediassa oman verkkosivuston lisäksi. Näkyvyys tukee energiatiedon ja taidon leviämistä, iloitsee projekti-insinööri Juhani Palmunen, joka vastaa koko Lahti Energia -konsernin energiatehokkuustoiminnasta.

– Opetuspaketin toiminnalliset tehtävät innostivat koko luokan touhuamaan. Kilpailutyön idea löydettiin selaamalla oppilaan kirjaa. Samalla pääsimme käyttämään ja harjoittelemaan uutta tablettia animaation teossa kertoo voittajaluokan opettaja Hanna Hämäläinen.

Loppukilpailun kolmen kärki

• Milkman kierrättää (animaatio), Launeen peruskoulun 2b-luokka
    tukija: Lahti Energia Oy
    Milkman kierrättää -animaatio (Youtube)

• Energiaa auringosta – KEKE säästää (lehti), Panelian koulun 2. luokka
    tukija: Paneliankosken Voima Oy

• Roska-agentit (video), C.O. Malmin koulun A3b-luokka
    tukija: Turku Energia

Hei, kaikki toimii! -oppimateriaali on vankka tietopaketti energiasta

Opetuspaketti on päivityksineen ollut käytössä kohta 20 vuotta. Energia- ja ympäristöasioita pitää opettaa ja oppia jatkuvasti, sillä uutta tietoa tulee koko ajan. Tukijayhtiöt kustantavat alueensa kouluille opetuspaketit. Paketista riittää opetusaineistoa niin tokaluokkalaisille kuin alakoulun ylemmille luokillekin.

Ensi vuonna kilpailun juhlavuosi

Ensi vuonna vietetään 20. tokaluokkalaisten energiansäästöviikkoa. Juhlavuoden kunniaksi vuoden 2015 energiakilpailun voittaja saa työnsä mukaan jokaiseen 2016 syksyllä jaettavaan energiaopetuspakettiin. Tarkemmat kilpailuohjeet julkaistaan keväällä 2015 tokaluokkalaisten energiansäästöviikon verkkosivuilla.

Motiva ylläpitää tokaluokkalaisten energiansäästöviikon kotisivuja ja koordinoi vuosittain järjestettävää valtakunnallista energiakilpailua.

– On mahtava huomata kuinka innokkaasti lapset tarttuvat energiankäytön perusteisiin ja energiankäytön aiheuttamien vaikutusten opiskeluun. Energiakilpailun perinteet saavat uutta pontta ensi syksynä myös yrityksille, yhteisöille ja kotitalouksille suunnatun energiansäästöviikon puitteissa, kertoo Motivan tuore viestintäjohtaja Kati Laakso hieman salaperäisenä.

Lisätietoja Tokaluokkalaisten energiansäästöviikosta:

www.heikaikkitoimii.fi