Tiedotteet 2015

9.10.2015 15.00

Uutta bisnestä ja tuhansia työpaikkoja

Teolliset symbioosit saavat aikaan oman toimialan ulkopuolelle ulottuvaa yhteistyötä ja uusia toimintamalleja. Niiden pohjalta syntyy uudenlaista liiketoimintaa. Yritykset tuottavat toisilleen lisäarvoa hyödyntämällä tehokkaasti toistensa sivuvirtoja, teknologiaa, osaamista tai palveluja. Teollinen symbioosi ei ole ajatuksena uusi. Siinä vain hyödynnetään nuukuusajattelua, joka on meille suomalaisille tuttua jo historiasta.

Noin kolmasosa teollisuuden ja palveluiden sivuvirroista hyödyntämättä

Suomessa tämä tarkoittaa 14,4 miljoonaa tonnia kierrätyskelpoista uusioraaka-ainetta. Poltettavaksi päätyy sellaista materiaalia, jota voitaisiin hyödyntää materiaalina ja käyttää uudelleen. Näistä materiaaleista saatava hyöty voidaan moninkertaistaa jalostamalla niistä entistä arvokkaampia tuotteita. Kierrätysyhteiskunnassa yhden jäte on toisen raaka-aine.

EU-tasolla jätteen kierrätyksen työllistämisvaikutusten arvioidaan olevan 25-kertaiset kaatopaikkasijoitukseen verrattuna ja kymmenkertaiset polttoon verrattuna. Suomessa tämä tarkoittaisi yli 10 000 uutta työpaikkaa.

Meillä on perinteisesti eletty niukasti

Kaikki materiaali on hyödynnetty tarkkaan niin kotona, maataloudessa kuin yrityksissä. Esimerkiksi paperitehtaiden ympärille on rakentunut kemianteollisuus- ja energiantuotantoyrityksistä koostuva kokonaisuus, jossa yritykset ovat olleet toistensa kanssa symbioosissa.

Motiva on käynnistänyt teollisten symbioosien FISS (Finnish Industrial Symbiosis System) toimintamallin vauhdittamaan symbioosien muodostumista. Keinona on verkottaa resurssien tarjoajia ja hyödyntäjiä sekä symbiooseja edistävien teknologioiden tai palveluiden tarjoajia ja asiantuntijoita. FISS-toimintaa on käynnissä jo seitsemän maakunnan aluella.

FISS tarjoaa apua myös symbioosien ideoinnissa ja toteutuksessa. Tule mukaan, verkostoidu ja löydä sopivat kumppanit: www.teollisetsymbioosit.fi

johtava asiantuntija Paula Eskola
paula.eskola@motiva.fi

Motiva koordinoi valtakunnallista Energiansäästöviikkoa, jota vietetään viikolla 41. Kampanja kannustaa kaikkia suomalaisia tarkastelemaan omia energiankäyttötottumuksiaan ja tekemään energia- ja materiaviisaita valintoja niin työssä, kotona kuin liikenteessäkin. Energiansäästöviikon uutisointia ja tapahtumia voi seurata verkossa: www.energiansäästöviikko.fi