Tiedotteet 2016

5.10.2016 10.00

Energiansäästöviikko näkyy ensi viikolla kouluissa

Alakoulujen Energiansäästöviikko järjestettiin ensimmäisen kerran jo 20 vuotta sitten. Juhlavuoden kunniaksi valtakunnallinen Energiansäästöviikko tarjoaa ohjelmaa etenkin kouluille ja oppilaitoksille. Motivan koordinoimaa kampanjaa vietetään ensi viikolla, lokakuun 10.-16. päivinä.

Tokaluokkalaisten energiansäästöviikko ja valtakunnallinen Energiansäästöviikko kannustavat kaikkia suomalaisia mukaan yhteisiin energiansäästön ja kestävän kehityksen talkoisiin.

– Energia on arkinen, mutta usein näkymätön osa elämää. Arvokkaana hyödykkeenä sitä kannattaa käyttää järkevästi. Kestävät kulutusvalinnat ovat taitoja, joita voi opetella pienestä pitäen ja osaamisesta on hyötyä läpi elämän, asiantuntija ja kotitalousopettaja Elina Ovaskainen Motiva Oy:stä sanoo.

Materiaaleja ja ideoita oman energiapäivän järjestämiseen kouluissa ja työpaikoilla on koottu Energiansäästöviikko.fi -verkkopalveluun. Viime vuonna säästöviikko tavoitti noin 250 000 suomalaista yli kolmensadan osallistuneen organisaation kautta. Lisäksi tuhannet tokaluokkalaiset viettivät omaa energiansäästöviikkoaan. Energiansäästöviikon toteutusta rahoittaa Energiavirasto.

Energia ja kestävät kehitys koulukiertueella

Energiansäästöviikolla Motiva ja Joutsenmerkki jalkautuvat kuuteen alakouluun Salossa, Turussa, Hämeenlinnassa ja Lopella vetämään Hei, kaikki toimii -energiapäivän. Kiertueella leikitetään noin 1 500 oppilasta. Energiapäivän ohjelmaa tuottavat paikallisesti Lounais-Suomen Jätehuolto, Valonia, Turku Energia ja Kiertokapula.

Tukijoukkoihin ja päivän ohjelman ideointiin ovat osallistuneet Espoon Martinkallion koulu, Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry, Gasum Oy ja uusiutuvan energian asiantuntija, tietokirjailija Janne Käpylehto.

Lisäksi energiayhtiöt eri puolilla maata tukevat tänäkin vuonna tokaluokkalaisten energiaopetusta sponsoroimalla Hei, kaikki toimii -opetusmateriaaleja alueensa kouluille. Tänä vuonna tukijoiksi ilmoittautui yli 60 energiayhtiötä eri puolilta Suomea.

Näissä kouluissa poljetaan omaa sähköä

Kahdeksassa koulussa rakennetaan energiansäästöviikolla oma sähköä tuottava kuntopyörä, jolla voi ladata erilaisia pienlaitteita ja polkaista discopallon värivalot loistamaan. Rakennustöihin ryhdytään Eurajoen yhtenäiskoulussa, Helsingin Pukinmäenkaaren peruskoulussa, Iissä Kuivaniemen ja Valtarin koulussa, Kempeleen kirkonkylän yhtenäiskoulussa, Liedon keskuskoulussa, Muhoksen yläkoulussa sekä Uudenkaupungin yhtenäiskoulussa.

Koulut saavat materiaalipaketit lahjoituksina pääosin alueellisilta toimijoilta. Yksi rakennussarja arvotaan Energiansäästöviikon päätteeksi.

– Sähköä tuottavan kuntopyörän rakentaminen on hauska projekti, jossa monenlaisista taidoista on hyötyä ja samalla opitaan sähkötekniikan perusteita ja mekaniikkaa, sanoo materiaalipaketit ja ohjeet ideoinut ja kasannut Janne Käpylehto.

Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry on tukenut pakettiin liittyvän opetusaineiston tuottamista.

– STEK edistää myös sähköturvallisuutta. Turvallisuuskasvatuksessa asenteet ovat usein ratkaisevassa asemassa, ja siksi lapset ja nuoret kohderyhmänä on hyvin perusteltu, STEKin viestintäpäällikkö Kirsi Gimishanov sanoo.

Linkit lisätietoihin:

Lisätietoja antavat: