Tiedotteet 2016

14.10.2016 15.00

Energiansäästöviikkoa vietetty monipuolisesti

Motivan valtakunnallinen Energiansäästöviikko on tavoittanut tänä vuonna viettäjiensä kautta lähes 220 000 suomalaista. Osallistujamäärä oli ennätykselliset 386 yritystä ja yhteisöä. Tavoitettujen määrää lisäävät kymmenet koululaisille ja kuluttajille suunnatut tapahtumat ja kampanjat. Kampanja täyttää ensi vuonna 20 vuotta.

Kampanjaan osallistuvat yhteisöt tekevät Energiansäästöviikosta monipuolisen energia- ja materiaalitehokkuuteen sekä kestävään kehitykseen sitoutuvien ihmisten yhteisen tapahtuman. Viettäjiä on yhteiskunnan kaikilla sektoreilla päiväkodeista varuskuntiin ja ministeriöistä seurakuntiin.

– Energiankäytön tehostaminen ja ilmastotyö vaativat pitkäjänteisyyttä. Saavutettuja tuloksia on hyvä juhlistaa yhdessä edes kerran vuodessa ja samalla sitouttaa suomalaisia yhteisiin kestävän kehityksen mukaisiin päämääriin. Kiitos kaikille, jotka olette olleet mukana tässä työssä, kampanjan koordinaattori Elina Ovaskainen Motiva Oy:stä sanoo.

Energiatehokkuussopimukset allekirjoitettiin

Energiansäästöviikon kohokohta oli tänään perjantaina, kun Säätytalolla allekirjoitettiin Energiatehokkuussopimukset vuosille 2017-2025. Sopimusten avulla tehostetaan eri alojen energiankäyttöä vapaaehtoisin keinoin, ilman uutta lainsäädäntöä. Jo tässä vaiheessa sopimuksiin liittyy 156 yritystä ja 16 kuntaa/kuntayhtymää.

Liittyessään yritykset ja kunnat sitoutuvat tehostamaan energiankäyttöään asettamansa tavoitteen mukaisesti vuoteen 2025 mennessä. Tavoitteena on, että sopimukset kattavat kaudella 2017-2025 vähintään kaksi kolmasosaa Suomen kokonaisenergian käytöstä.

Lisätietoa TEM:n tiedotteesta: Energiatehokkuussopimuksiin liittymässä valtaosa energiankäytöstä

Lisätietoa energiatehokkuussopimuksista: Energiatehokkuussopimukset 2017-2025

Kestävä kehitys kouluissa paremmin esille

Uudessa opetussuunnitelmassa painotetaan kestävää elämäntapaa, jolloin opintopolkuun sisällytetään laajasti ja monipuolisesti erilaisia kestäviä valintoja tukevia sisältöjä.

Energiansäästöviikko on yhdessä energiayhtiöiden ja Lasten Keskuksen kanssa jo 20 vuotta vienyt energiaopetusta alakouluihin opetusmateriaaleja tuottamalla ja sponsoroimalla niitä kouluille. Tänä vuonna Motiva ja Joutsenmerkki järjestivät lisäksi alakoulukiertueen neljällä paikkakunnalla. Energiapäiviä vietti lähes 1 500 oppilasta.

Lisäksi Energiansäästöviikko mobilisoi yrityksiä ja yhteisöjä lahjoittamaan yhdeksän sähköä lataavan kuntopyörän rakennuspakettia yläkouluille.

– Täällä Iissä rakennettiin tällä viikolla kaksi sähköistä kuntopyörää ja molemmat projektit olivat menestys kouluilla. Valtarin koululla pyörä otettiin juhlallisesti käyttöön koko koulun läsnä ollessa, tempausta alueellaan koordinoinut Irja Ruokamo Iin Micropolis Oy:stä kertoo.

Viikon päätteeksi Motiva ja Joutsenmerkki arpoivat yhden rakennussarjan Energiansäästöviikolle osallistuneiden oppilaitosten kesken. Onnetar suosi Nilsiän lukiota ja yhtenäiskoulua.

Lisätietoa:

Elina Ovaskainen