Tiedotteet 2016

24.5.2016 15.00

Energiatehokkuus auttaa kuntaa kestävään taloudenpitoon

Energiatehokkuuden parantaminen kunnan toiminnoissa ja uusiutuvan energian käyttö vakauttavat kunnan taloutta. Motiva esittelee siihen tarvittavia toimia Kokkolan kaupungintalolla järjestettävässä ’Käytännön avaimet kestävään kuntatyöhön’ -tilaisuudessa 25. toukokuuta.

”Energiatehokkuutta voi toteuttaa myös ilman investointeja käyttötapoja muuttamalla”, toteaa Motivan asiantuntija Risto Larmio.

Larmio korostaa nyt uusintakierroksella olevien energiatehokkuussopimusten merkitystä. Uusi sopimuskausi alkaa ensi vuonna ja jatkuu vuoteen 2025. Sopimusten tavoite on tehostaa energiankäyttöä teollisuudessa, energia- ja palvelualalla, kiinteistöalalla, kunta-alalla sekä öljylämmityskiinteistöissä. Vapaaehtoisuuteen perustuvat sopimukset ovat valtion ja toimialojen yhdessä valitsema keino täyttää Suomelle asetetut kansainväliset energiatehokkuusvelvoitteet ilman uutta lainsäädäntöä tai muita uusia pakkokeinoja.

”Sopimusten kautta kunta on mukana maanlaajuisessa verkostossa, jossa voi tehdä hyvien käytäntöjen ja toimintatapojen vertailua. Sopimuksissa mukanaolo antaa kunnille myös laajemmat mahdollisuudet saada tukea energiakatselmuksiin ja uusiin investointeihin”, Larmio summaa.

Vapaaehtoisilla energiatehokkuussopimuksilla on Suomessa saavutettu yli 12 TWh säästöt. Kuntasektorilla energiaa on säästetty yli 290 GWh ja kustannuksia 19 miljoonaa euroa.

Uusiutuva energia on kunnan omavaraisenergiaa

Uusiutuvan energian käyttö tarjoaa työmahdollisuuksia paikallisille yrityksille, erityisesti bioenergian käyttö tuo työpaikkoja ja verotuloja kuntaan.

”Kunta saa taustatietoa päätöksentekoa varten uusiutuvan energian kuntakatselmuksesta, jonka toteuttamiseen voi saada jopa 60 prosenttia valtion tukea”, sanoo ryhmäpäällikkö Timo Määttä.

Määttä kertoo, että Kokkolan seudulla on useita mielenkiintoisia uusiutuvan energian käyttökohteita. Niistä muutamia esitellään Motivan järjestämässä tilaisuudessa.

”Uusiutuvan energian tavoitteet vuoden 2020 jälkeen ovat edelleen tavoitteelliset ja työtä kannattaa jatkaa”, Määttä korostaa.

Viisailla hankinnoillakin voi vaikuttaa kunnan talouteen

Työ- ja elinkeinoministeriön ohjeet energiatehokkuuden huomioimiseen on päivitetty. Kunnissa on tärkeä tietää, miten energiatehokkuuden parantamista voidaan toteuttaa hankintojen kautta.

”Julkisilla hankinnoilla on suuri vaikutus tuotteiden ja palveluiden muodostamaan elinkaarenaikaiseen energiankulutukseen. Tekemällä energiatehokkaita hankintoja on mahdollista vaikuttaa markkinoiden tarjontaan sekä kunnan talouteen”, kertoo ryhmäpäällikkö Isa-Maria Bergman.

Median edustajat ovat tervetulleita mukaan Motivan järjestämään tilaisuuteen.

Aika: 25.5.2016, klo 12.00-16.00
Paikka: Kokkolan kaupungintalo, Kaarlela-sali, KOKKOLA

ryhmäpäällikkö Isa-Maria Bergman, puh. 040 487 4242, isa-maria.bergman@motiva.fi

ryhmäpäällikkö Timo Määttä, puh. 040 506 2365, timo.maatta@motiva.fi