Tiedotteet 2016

7.10.2016 8.00

Euroja viisailla valinnoilla – Energiansäästöviikko käynnistyy

Suomalaisilla on harvoin oikeaa tai ajantasaista käsitystä omasta energiankulutuksestaan. Maanantaina 10.10. käynnistyvällä valtakunnallisella Energiansäästöviikolla kannustetaan ja osallistutaan järkevään energian ja materiaalien käyttämiseen kouluista varuskuntaravintoloihin.

Energiansäästöviikkoon osallistutaan lukuisilla paikkakunnilla yrityksissä, työyhteisöissä ja kouluissa. Lähes 200 000 suomalaista yli kolmellasadalla työpaikalla osallistuu pienillä ja suurilla teoilla viikon viettoon. Alakouluissa tokaluokkalaiset pääsevät tutustumaan energiansäästöön leikin ja oppimisen avulla.

– Olemme erityisen iloisia siitä, että Energiansäästöviikko rantautuu ensimmäistä kertaa varuskuntiin. Armeija marssii vatsallaan, ja ensi keskiviikkona ilmastoystävällisesti, kun Leijona Catering tarjoaa varuskunnissa ja henkilöstö- ja opiskeluravintoloissa päivän aikana noin 70 000 ateriaa, iloitsee kampanjan koordinaattori Elina Ovaskainen Motiva Oy:stä.

Leijona Cateringin ilmastoystävällinen lounas on kampanjan historian tavoittavin yksittäinen energia- ja ilmastoteko. Ruoantuotanto muodostaa noin viidenneksen ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä, joten raaka-ainevalinnoilla ja ruokahävikin ehkäisemisellä on vaikutusta.

Olettamus tiedoksi

Motiva teetti TNS Gallupilla aiemmin tänä vuonna tutkimuksen, johon vastasi 1 500 18-75 -vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen mukaan kuluttajat olivat mielestään melko hyvin tietoisia omasta energiankäytöstään ja siitä syntyvistä kuluista. Käytännön neuvontatyö osoittaa kuitenkin, että kuluttajat arvioivat oman energiankulutuksensa ruusunpunaisten lasien läpi.

– Voidakseen tehdä järkeviä säästötoimia kuluttajalla on oltava tiedossaan oikeat kulutuslukemat ja ymmärrys siitä mitkä laitteet ja käyttötilanteet sähköä ja lämpöä kuluttavat. Sähköyhtiöt tarjoavat tietoa asiakkaidensa kulutuksesta, mutta yllättävän harva hyödyntää vielä tätä tietoa säästämiseen. Oma tietopohja pohjautuu mitä ilmeisemmin olettamukseen omasta kulutuksesta, toteaa asiantuntija Päivi Suur-Uski.

Lähes jokaisessa kodissa voi yksinkertaisilla toimilla säästää kymmenen prosenttia sähkönkäytöstä. Pienet arkisetkin teot, kuten laitteiden sammuttaminen, ledilamppuihin siirtyminen ja tiiviit saunavuorot, pienentävät kulutusta, vaikka ne mielletään vaikutuksiltaan vähäpätöisiksi.

– Etenkin sähkölämmittäjän kannattaa olla tarkkana sisälämpötilojen huonekohtaisessa säädössä ja tiputtaa lämpötiloja alemmas poissaoloaikoina ja tiloissa, joissa oleskellaan vähän. Samoin kylpyhuoneen lattialämmityksen ajastaminen vastaamaan käyttöaikoja voi yllättää iloisesti, Suur-Uski kannustaa.

Monipuolisia tempauksia

Viikon aikana energiansäästö saa monia muotoja. Esimerkiksi Kajaanissa yllätetään kaupassa kävijät tanssilla, Turussa nopeimmat pääsevät tutustumaan aurinkovoimalaan, Kotkassa käydään Karhujen taistelua ja Lahdessa huolletaan ilmalämpöpumppuja. Mukaan viettäjäksi voi ilmoittautua ilmaiseksi koko viikon osoitteessa www.energiansaastoviikko.fi. Täältä löytyy myös vinkkejä säästämiseen ja listaus viikon tapahtumista.

www.energiansaastoviikko.fi

Yhteydenotot:

Energiansäästöviikon koordinaattori Elina Ovaskainen
elina.ovaskainen@motiva.fi, puh. 040 774 9390

Energiansäästöviikon viestintä Leila Timonen
leila.timonen@motiva.fi, puh. 040 5445 992

Lisätietoja Leijona Catering Oy:n kampanjasta:

Tarja Österberg, viestintäpäällikkö
tarja.osterberg@leijonacatering.fi, puh. 010 432 0107