Tiedotteet 2016

23.1.2016 8.00

Kuluttajien energianeuvonta: Tiedätkö, mitä sähköä ostat? – Varmista ostamasi sähkön alkuperä

Sähkö on arjen arvokas hyödyke, jota kannattaa ostaa fiksusti ja käyttää turhaa tuhlaamatta. Valitsemalla alkuperätakuulla merkityn sähkötuotteen kotiin saa uusiutuvaa sähköä, ja näin voi tukea kestäviä energiantuotannon muotoja, muistuttaa Motivan koordinoima kuluttajien energianeuvonta Pohjoismaisena Sähkön päivänä 23.1.

Sähkön päivä -logo– Sertifiointi on vielä kuluttajille varsin tuntematon, vaikka vain varmennettua sähköä saa markkinoida uusiutuvana. Tiedon sähkön alkuperästä saa omalta sähkönmyyjältään. Myös sähkönmyyjien myynti- ja markkinointimateriaaleista tulee näkyä selvästi, mikäli sähkötuotteelle on myönnetty alkuperätakuu, sanoo asiantuntija Milja Aarni Motiva Oy:stä.

Alkuperämerkityn sähkön ostaminen on järkevää ja helppoa. Eri sähkötuotteiden vertailu onnistuu Energiaviraston ylläpitämässä www.sahkonhinta.fi -verkkopalvelussa, jossa varmennetut sähkötuotteet on merkitty vihreällä lehdellä.

– Varmennettu sähkötuote parantaa kuluttajansuojaa, kun asiakas voi yksiselitteisesti varmistaa ostamansa sähkön alkuperän, eikä tuottaja voi myydä tuottamaansa uusiutuvaa energiaa useampaan kertaan, sanoo Milja Aarni.

Alkuperätakuun myöntäminen perustuu aina tuotannon mittauksiin, ja takuita myönnetään vain tuotettua sähköä vastaava määrä. Euroopan laajuinen käytäntö sähkön alkuperätakuusta on ollut Suomessa käytössä pian kaksi vuotta. Järjestelmää valvoo Energiavirasto ja alkuperätakuurekisteriä ylläpitää Fingrid Oyj:n tytäryhtiö Finextra Oy.

Vertaa ja valitse

Sähköyhtiöt myyvät monenlaisia sähkötuotteita, joten vertailu ja myyntiehtoihin tutustuminen kannattaa. Uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä voi saada hyvinkin kilpailukykyiseen hintaan. Energiaviraston hintavertailupalvelu on kuluttajalle selkeä tapa selvittää, mistä voi ostaa uusiutuvalla tuotettua sähköä edullisesti.

Lisäksi sähköyhtiön on vuosittain ilmoitettava asiakkailleen myymänsä sähkön kokonaisjakauma. Siitä ilmenee, mikä osuus yhtiön myymästä sähköstä on tuotettu varmennetulla uusiutuvalla energialla, fossiilisilla polttoaineilla ja ydinenergialla.

www.sahkonhinta.fi

Riippumaton energianeuvonta apuun

Motivan koordinoima valtakunnallinen kuluttajien energianeuvonta on mukana pohjoismaisessa Sähkön päivässä lauantaina 23.1.2016 välittämässä tietoa järkevästä ja vastuullisesta sähkönkäytöstä.

Apua energiankäytön tehostamiseen antaa Motivan maksuton valtakunnallinen kuluttajien energianeuvonta verkossa ja puhelimitse. Energianeuvojalle voi jättää kysymyksen www.eneuvonta.fi -verkkopalvelussa tai kysyä apua soittamalla neuvontapuhelimeen.

Energianeuvoja vastaa tiistaisin klo 11-13 ja torstaisin klo 13-15 numerossa 01019 3030, ja puhelu maksaa operaattorin paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun verran. Valtakunnallista energianeuvontaa rahoittaa Energiavirasto.

www.eneuvonta.fi

Lisätietoja sähkön alkuperätakuusta ja uusiutuvasta sähköstä:
Milja Aarni
milja.aarni@motiva.fi