Tiedotteet 2016

13.10.2016 15.00

Kuntahankinnoissa ei tunneta sähkön alkuperää

Uusiutuvalla energialla tuotetun sähkön hintaan liittyy ennakkoluuloja eivätkä kuntahankinnoista vastaavat tunnista mahdollisuutta ostaa uusiutuvan alkuperätakuita erikseen. Nämä näyttäytyvät esteinä, joiden takia uusiutuvan sähkön käyttö ei lisäänny kunnissa.

Motivan hankintapalvelu teetti keväällä kuntahankkijoille sähkön ostamisesta kyselyn, jolla haluttiin selvittää, mitä sähköä julkinen sektori hankkii ja miten. Kyselyyn vastasi 36 henkilöä. Vastaava kysely tehtiin myös vuonna 2011.

Uusiutuvalla energialla tuotetun sähkön sopimus on tällä hetkellä käytössä kolmanneksella vastaajista. Näin oli myös 2011, joten uusiutuvan sähkön osuus ei ole lisääntynyt kuntien hankinnoissa. Kyselyssä kävi ilmi myös se, ettei sähkön alkuperätakuujärjestelmä ole tuttu kuntahankkijoille, sillä yli puolet vastaajista ei tuntenut sitä.

Uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä pidetään kalliina, vaikka sitä ei välttämättä ollut edes kilpailutettu. Kunnissa ajatellaan, että on veronmaksajien etu hankkia halvinta mahdollista sähköä. Myös sähkösopimuksen kilpailuttamista pidetään hankalana.

Pienentää hiilijalanjälkeä

Esimerkiksi seudun ilmastostrategia ohjaa ostamaan uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä, mutta useimmiten tällaista oman organisaation ohjaavaa kannustinta vihreiden sertifikaattien hankintaan ei ole.

Alkuperätakuusertifikaatit ovat markkinalähtöinen tapa tukea uusiutuvan energian tuotantoa, ja ne ovat käytettävissä jopa ilman uutta sähkösopimusta. Niiden käyttö on osoitus vastuullisesta ja ympäristömyötäisestä toiminnasta.

– Sähkön alkuperätakuuta hyödyntämällä on mahdollista pienentää omaa hiilijalanjälkeä ja vähentää sähkönkäytön ja -tuotannon aiheuttamia haittoja. Alkuperätakuita voi hankkia koko sähkön käytön kattamiseksi tai vain osalle kulutusta, sanoo asiantuntija Päivi Suur-Uski Motivasta.

Alkuperätakuun myöntäminen perustuu aina tuotannon mittauksiin, ja takuita myönnetään vain tuotettua sähköä vastaava määrä. Järjestelmää valvoo Energiavirasto ja alkuperätakuurekisteriä ylläpitää Fingrid Oyj:n tytäryhtiö Finextra Oy.

Tällä viikolla vietetään valtakunnallista Energiansäästöviikkoa. Motivan hankintapalvelu järjestää perjantaina 14.10. kuntahankkijoille verkkokoulutuksen, jossa kerrotaan sähkön alkuperätakuujärjestelmästä sekä kuntien keinoista lisätä uusiutuvan sähkön osuutta.

Lisätietoja sähkön alkuperätakuusta ja uusiutuvasta sähköstä:

asiantuntija Päivi Suur-Uski
päivi.suur-uski@motiva.fi

Motivan hankintapalvelu – Sähkö
www.motiva.fi/sahkonalkupera

Energiansäästöviikolla järjestetään Motivan hankintapalvelun verkkokoulutus kuntahankkijoille sähkön alkuperätakuista perjantaina 14.10.2016, klo 9.30-10.30.

Motiva järjestää: Miten hankitaan uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä? -webinaari

Webinaarin taltiointi on myöhemmin katsottavissa osoitteessa www.motivanhankintapalvelu.fi