Tiedotteet 2016

7.1.2016 9.00

Mahdoton-yhteisö siirtyy Motivalle

Mahdoton-yhteisö lanseerattiin keväällä 2013 kasvattamaan tietoisuutta kiertotaloudesta ja synnyttämään keskustelua. Motiva ottaa kopin yhteisön manageroinnista vuoden 2016 alusta. Yhteisön sosiaalisen median kanavat ryhtyvät välittämään tietoa myös Motivan koordinoiman Teolliset symbioosit -toiminnan ja FISS (Finnish Industrial Symbiosis System) -mallin tuloksista.

”Yhteisö on oiva lisä teollisten symbioosien tiedon välitykseen ja keskustelun ylläpitoon. Hyvin johdettu kokonaisuus laajentaa FISSin näkyvyyttä myös kuluttajille”, kertoo FISS-toiminnan koordinaattori Paula Eskola Motivasta iloisena.

Teollisten symbioosien FISS-malli vauhdittaa sivuvirtojen tarjoajien ja hyödyntäjien verkottumista. Se edesauttaa symbiooseja edistävien teknologioiden tai palvelujen tarjoajien ja asiantuntijoiden yhteistyötä. Yrityksille tarjotaan myös apua toiminnan ideointiin ja toteutukseen.

Kulutusyhteiskunta muuntuu kiertotaloudeksi

Mahdoton-yhteisön verkkosivustoa, Twitteriä ja Facebookia on tähän asti pyörittänyt Kierrätysverkko Oy. Yhteisö perustettiin alun perin ympäristöministeriön rahoituksella ja viime vuonna sen toimintaa rahoitti Sitra. Toiminnassa alusta asti mukana ollut Harri Välimäki on tyytyväinen, että Mahdoton-yhteisö liittyy nyt osaksi laajempaa kokonaisuutta. Siirtyminen kulutusyhteiskunnasta kierrätysyhteiskuntaan vaatii uudenlaista yhteistyötä ja laajojen kokonaisuuksien tarkastelua.

”On hienoa, että vetovastuun yhteisöstä ja sen kehittämisestä ottaa nyt Motiva, jolla on osaamista ja resursseja viedä kiertotalouskeskustelu seuraavalle tasolle. Me olemme jatkossa aktiivinen yhteisön jäsen ja tuomme mahdottoman hyviä käytännön esimerkkejä vauhdittamaan suomalaista kiertotalouskeskustelua”, Välimäki toteaa.

Kiertotalous on teemana entistä ajankohtaisempi Euroopan komission julkistettua joulukuun alussa toimintasuunnitelmansa kiertotalouden edistämiseksi. Tiedon ja keskustelun tarve vain kasvaa samalla kun hyvinvointia rakennetaan nykyistä vähäisemmällä energian ja materiaalien käytöllä.

johtava asiantuntija Paula Eskola
puh. 040 555 2961, paula.eskola@motiva.fi