Tiedotteet 2017

20.9.2017 15.00

Auton vapaapäivänä tutustutaan uusiin liikkumismuotoihin

Kaupunkipyöräily, yhteiskäyttöisten autojen hyödyntäminen ja joukkoliikenteen yhdistäminen muihin liikkumismuotoihin lisääntyy jatkuvasti. Perjantaina 22. syyskuuta vietetään perinteistä Auton vapaapäivää. Päivän aikana voi tutustua uusiin liikkumisen ja jakamistalouden palveluihin Narinkkatorilla Helsingissä. Tapahtuman teemana on vähäpäästöinen, yhteiskäyttöinen ja älykäs liikenne.

Uudelle liikkuminen palveluna -konseptille (Mobility as a Service, MaaS) on kasvavaa kysyntää Suomessa ja kansainvälisesti. Palvelut mahdollistavat sujuvan matkaketjun suunnittelun ja ostamisen yhdellä sovelluksella. Matkaketjuun voi sisältyä yhdistelmä esimerkiksi joukkoliikennettä, autonvuokrausta ja kaupunkipyöriä.

“Arkisessa liikkumisessa ollaan hiljalleen siirtymässä omistamisesta käyttämiseen. Erilaiset yhteiskäyttöiset ja älykkäät liikkumisen palvelut yleistyvät ja ihmisten arvostus liikkumisen helppoutta kohtaan kasvaa. Ymmärrys auton omistamisen todellisista kustannuksista on lisääntynyt”, sanoo Sitran johtava asiantuntija Anu Mänty.

Joukkoliikenne on yhteistä liikkumista perinteisimmillään. Sujuvaa matkaketjua täydentävät autoilun uudet jaetut muodot, kuten yhteiskäyttöautot ja vertaisvuokraus. Nämä ratkaisut mahdollistavat autokannan tehokkaamman käytön. Tutkimusten mukaan autot seisovat jopa 92 prosenttia ajasta käyttämättömänä, joten jakamistaloudelle on vahvat perusteet. Nuorten suosimat kimppakyydit ovat puolestaan sosiaalinen ja edullinen tapa liikkua paikasta toiseen.

“Me suomalaiset olemme varsin ympäristömyönteisiä, mutta ympäristötietoisuus siirtyy vielä hitaasti sanoista tekoihin. Autoilua ja liikkumista ei juuri mielletä ympäristövalintana. Jotta ihmiset muuttaisivat valintojaan tai käyttäytymistään, tulee ympäristöystävällisemmän vaihtoehdon olla parempi ja houkuttelevampi”, sanoo Anu Mänty.

Narinkkatorin tapahtuma on osa Euroopan Liikkujan viikkoa, jota on vietetty useissa Euroopan maissa jo monen vuoden ajan. Suomessa Auton vapaapäivää on vietetty vuodesta 2000 ja Liikkujan viikkoa vuodesta 2003 lähtien.

Tapahtuman järjestävät Motiva, Sitra ja HSL. Päivän juontajana toimii televisiosta tuttu Sampo Marjomaa. Yhdessä etumatkalle – Auton vapaapäivä Narinkkatorilla Helsingissä perjantaina 22.9.2017, klo 11.00–17.30.

Sitra
johtava asiantuntija Anu Mänty