Tiedotteet 2017

4.10.2017 12.00

Energiansäästöviikko 20 vuotta – Energiansäästötanssi-haaste kiertää Suomea

Valtakunnallista Energiansäästöviikkoa vietetään 9.-15.10.2017 jo kahdettakymmenettä kertaa. Juhlavuotta tahdittaa Energiansäästötanssi-haaste, johon kutsutaan kaikki Suomen työpaikat, oppilaitokset ja koulut. Kampanja tavoittaa tänä vuonna ennätysmäärän suomalaisia viettäjiensä kautta. Jo nyt osallistettavien määrä on lähes 400 000.

Energiansäästö on vakava asia, mutta nyt on aihetta juhlaan. Suomalaisten energiansäästösaavutuksia ja 20-vuotista Energiansäästöviikkoa juhlitaan tänä vuonna rempseästi energiansäästötanssilla. Viettäjät voivat tehdä omat versionsa tai napata valmiin koreografian ja musiikin sekä haastaa omalla tanssivideollaan vaikkapa yhteistyökumppanit mukaan.

– Helpot ja hauskat liikkeet muistuttavat helpoista arjen energiateoista. Suosittelemme lämpimästi kaikille työpaikoille kevyttä taukojumppaa energiansäästötanssin hengessä, kannustaa kampanjapäällikkö Elina Ovaskainen Energiansäästöviikkoa koordinoivasta Motivasta.

Energiansäästötanssin ohjeet ja tukimateriaalit löytyvät Motivan verkkopalvelusta. Sosiaalisessa mediassa videoiden hastag on #energiansäästötanssi.

Kampanjan oma video Motivan Youtubessa: Energiansäästötanssi

Myös Motivan oma haastetanssi on Youtubessa: Energiansäästötanssi Motivalta

Yhä ajankohtainen Energiansäästöviikko

Vuosistaan huolimatta Energiansäästöviikko on yhä ajankohtainen. Maailma ympärillämme muuttuu entistäkin nopeammin ja perusteellisemmin. Sähkön, lämmön ja veden säästämisen rinnalle nousee uusia aiheita uusiutuvan energian käytöstä ja pientuotannosta ruokahävikkiin ja liikkumisesta materiaalien kestävään käyttöön.

– Kahdessakymmenessä vuodessa energiankäyttö on tehostunut valtavasti. Yrityksillä ja kunnilla on kunnianhimoisia ilmastotavoitteita, ja energian tehokas käyttö on edelleen yksi tärkeimmistä keinoista torjua ilmastonmuutosta. Uudet teknologiat tulevat sähköautojen, aurinkopaneelien ja automaation myötä myös koteihin, joten opittavaa riittää pitkäksi aikaa, Elina Ovaskainen sanoo.

www.energiansäästöviikko.fi

Elina Ovaskainen