Tiedotteet 2017

30.11.2017 12.00

Harkka valmentaa tulevaisuuden energiaosaajia

Energia-, sähkö- ja talotekniikka-alalle asiantuntijatehtäviin valmistuvilta insinööreiltä edellytetään hyvää energiankäytön kokonaisnäkemystä. Yli kaksisataa opiskelijaa eri ammattikorkeakouluista on toteuttanut Harkka-harjoitustyön osana energia- ja talotekniikka-alan opintoja.

Harkka-hankkeessa tutkitaan kotitalouksien sähkönkäyttöä ja kerätään tietokantaa energiankäytöstä eri puolilla Suomea. Sähkönkäyttö-tehtäväkokonaisuudessa opiskelijat selvittävät energiankäyttöä aidossa ympäristössä, tutustuvat energian hinnoitteluun ja kustannuksiin erilaisissa kotitalouksissa sekä oppivat tekemään havaintoja kiinteistön teknisistä järjestelmistä ja laitteista.

Älykkäät energiaratkaisut ja -palvelut, kotiautomaation lisääntyminen sekä kotitalouksien kytkeytyminen entistä tiiviimmin osaksi energiajärjestelmää kysyntäjouston ja pientuotannon myötä lisäävät myös kotitalouksien energianhallintaan perehtyneiden osaajien tarvetta.

– Tällaista käytännön osaamista ja kokonaisnäkemystä kotitalouksien sähkönkäytöstä tarvitaan entistä enemmän jo lähitulevaisuudessa. Harjoitustyössä opiskelijat pääsevät testaamaan osaamistaan ja näkemään millaista osaamista työelämässä tarvitaan, toteaa yliopettaja Pirkko Harsia Tampereen ammattikorkeakoulusta.

Harsia on ollut mukana kehittämässä Harkka-hankkeen harjoitustyötä. Hänen mukaansa laaja kysely- ja havainnointitehtävä parantaa opiskelijan valmiuksia tarkastella kodin kokonaisenergiankulutusta, hakea tietoa laitteiden ja järjestelmien ominaisuuksista sekä asukkaiden tavoista käyttää niitä.

Harkka-hankkeeseen ovat osallistuneet ammattikorkeakoulut Tampereelta, Jyväskylästä, Turusta, Oulusta ja Porista.

Kerätty data hyötykäyttöön

Energiamurros vaikuttaa kotitalouksien tapaan käyttää sähköä ja sähkön hintavaihteluiden myötä etenkin suurikulutuksiset kotitaloudet kaipaavat asiantuntijapalveluja kulutuksen siirtämiseen edullisemman sähkön ajankohtaan. Taloautomaatioratkaisut ja digitaaliset palvelut tulevat vahvasti myös kotitaloussektorille, ja niiden yleistyminen edellyttää uudenlaista osaamista ja asiakasymmärrystä.

– Harjoitustöissä kerättyä dataa hyödyntävät myös energianeuvontaa tekevät ja palveluja tarjoavat yritykset. On tärkeä saada tietoa tavallisesta suomalaisesta arjesta, asumisesta ja energiankulutuksesta sekä kotitalouksien valmiuksista hyödyntää uusia energiapalveluja. Tuloksien pohjalta eri toimijat voivat kehittää esimerkiksi asiakaspalveluaan tai keskittää neuvontatyötä kyselyissä havaittujen epäkohtien korjaamiseksi, sanoo asiantuntija Päivi Suur-Uski Motivasta.

Tutkimuksessa kerätään tietoa kotien laitekannasta ja energiankäytöstä, mutta yksittäisten kohteiden ja asukkaiden tiedot käsitellään anonyymisti. Tilastokeskus tulee hyödyntämään aineistoa Pientalojen energiankäyttöhankkeen taustamateriaalina.

Pilottivaiheessa saatujen tietojen perusteella esimerkiksi kotitalouksien investointihalukkuus taloautomaatioratkaisuihin on vielä matala. – Yritysten kannattaakin miettiä, miten olemassa olevat palvelut soveltuvat kuluttaja-asiakkaille ja mitä kuluttajat odottavat tulevaisuuden palveluilta, Suur-Uski toteaa.

Harkkaan keväällä 2018?

Harkka-hankkeen harjoitustöitä pääsee tekemään vielä kevätlukukaudella 2018. Harjoitustöihin tarvittava materiaalit, kysely- ja seurantalomakkeet ohjeineen saa sähköpostitse Motivasta.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen:
Päivi Suur-Uski, paivi.suur-uski@motiva.fi, puh. 044 300 1369

Harkka on käynnistynyt Motivan, Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry:n, Sähkötutkimuspoolin, Helenin ja ammattikorkeakoulujen yhteisenä hankkeena, ja se jatkuu toistaiseksi kesäkuuhun 2018 saakka.

asiantuntija Päivi Suur-Uski
puh. 044 300 1369, paivi.suur-uski@motiva.fi