Tiedotteet 2017

11.10.2017 9.00

Kuluttajaa odotetaan pian älykkäille sähkömarkkinoille

Kotitaloudet halutaan mukaan älykkäille sähkömarkkinoille tasaamaan kulutuspiikkejä ja ajoittamaan kulutusta edullisempaan hetkeen. Käytännössä se voi tarkoittaa esimerkiksi perjantain alkuillan saunavuoron siirtämistä vähemmän kuormittavaan ajankohtaan tai jaksottamaan lämmitystä pakkaspäivien huippukulutuksen aikaan.

Lähivuosina sähkömarkkinoilla on odotettavissa muutoksia, joilla varmistetaan turvallinen ja kustannustehokas sähköjärjestelmä vaihtelevan sähköntuotannon lisääntyessä. Monimutkaisessa kokonaisuudessa kuluttajalle on tarjolla aktiivisen toimijan rooli: tasata omaa kulutustaan ja jopa jakaa omia energiavarastojaan yhteiseen käyttöön.

– Markkinoille tulee uusia palveluja, jotka huolehtivat kotitalouksien puolesta kulutuksen ajoittamisesta ja ohjauksesta. Äly tulee koteihin myös erilaisten laitteiden kautta, jolloin kokonaisuuden hallinta korostuu lisää, asiantuntija Päivi Suur-Uski Motivasta sanoo.

Palveluja odotellessa kannattaa perehtyä omaan kulutukseensa ja mahdollisuuksiin ajoittaa sähkönkulutusta niin sanottuihin edullisiin ja tarpeenmukaisiin hetkiin. Vain tuntemalla omat kulutustottumuksena voi tehdä vaikuttavia muutoksia.

– Tuntikohtaisesta kulutusseurannasta pääset jyvälle, mitä talossasi tapahtuu eri vuorokauden aikoina. Kannattaako esimerkiksi kylpyhuoneen mukavuuslämmitystä pitää työpäivän ajan päällä, jos kotona ei ole ketään, Suur-Uski kysyy.

Erilaiset ohjaus- ja automaatiojärjestelmät auttavat ajastamaan lämmityksen tai sähköauton latauksen tarpeen mukaan, mutta hienosäätöä voi tehdä vaikkapa pyykkäyksen tai saunomisen osalta.

Siirrä kulutusta, investoi energiatehokkuuteen

Kuluttajaa älykkäässä sähköjärjestelmässä kiinnostaa ennenkaikkea sen vaikutus sähkömaksuihin. Yö/päivä -aikaohjaukseen perustuvat sähkösopimukset jäävät historiaan. Tilalle tulevat tuotannon mukaan hinnoitellut tuotteet ja siirron hinnoittelu perustuu osittain tehoon. Toteutumisaikataulua ja vaikutuksia on tässä vaiheessa vaikea arvioida, mutta valppaana kannattaa olla.

– Jo vuosia markkinoilla olleet pörssisähkötuotteet eivät ole innostaneet kotitalouksia, vaikka näiden valitseminen on valmistautumista lähivuosien muutoksiin ja oman kulutuksen sopeuttamiseen sähkön hintavaihtelujen mukaan edullisen sähkön ajankohtaan, Suur-Uski pohtii.

Energiaa kannattaa ostaa vain sen verran, mitä oikeasti tarvitsee, joten oma energiankäyttö kannattaa tehostaa minimiin. Energiatehokkaita valintoja on järkevää suosia kaikissa arjen ratkaisuissa ja hankinnoissa. Myös investoinnit omaan energiantuotantoon ja rakennusten energiatehokkuuteen, esimerkiksi lisäeristykseen ja lämpöpumppuihin, tulevat yhä kannattavammiksi.

Energianeuvojalta opastusta maksutta

Kuluttajat voivat saada omaan arkeensa sopivat luotettavat ja puolueettomat neuvot järkevään energian- ja vedenkäyttöön valtakunnallisesta kuluttajien energianeuvonnasta. Palvelu on kuluttajalle maksutonta.

Tietoa alueellisten energianeuvojien palveluista löytyy Motivan verkkosivuilta: Energianeuvojat maakunnissa

Energianeuvojat vastaavat Facebookin Asiaa energiasta -sivulla lämmitysmuotoihin, sähkönkulutukseen ja sähkölaitteisiin liittyviin kysymyksiin. Etenkin aurinkosähkö, lämmitysmuodon vaihdot, käyttöveden lämmitys ja sähköautojen lataus kiinnostavat nyt suomalaisia.

Tietoa kodin energia-asioista on tarjolla myös Motivan verkkosivuilla: Koti ja asuminen

Ota kodin energiat haltuun:
  1. Selvitä oma sähkönkulutuksesi energiayhtiön tarjoamasta palvelusta. Saat tuntikohtaista tietoa kulutuksen jakautumisesta.
  2. Kulutettujen kilowattien lisäksi selvitä, mitkä laitteet ovat suurikulutuksisia. Teholtaan suuria kodin laitteita ovat tyypillisesti lämminvesivaraaja, sähkökiuas ja lattialämmitys.
  3. Tutustu sähkösopimukseesi ja vertaile vaihtoehtoja. Kilpailuta sähkö ja valitse uusiutuvalla energialla tuotettu sähkö.
  4. Mieti laitehankinnoissa energiatehokkuutta ennakkoon.
  5. Kun kotona on remonttitarvetta, tee samalla energiatehokkuutta parantavia toimia.
  6. Mieti uusien ratkaisujen, kuten aurinkopaneelien ja sähköauton, soveltuvuus omiin tarpeisiisi.

asiantuntija Päivi Suur-Uski
paivi.suur-uski@motiva.fi

Kuluttajien energianeuvonta, Motiva:

Viikolla 41 vietetään Motivan koordinoimaa valtakunnallista Energiansäästöviikkoa, jolloin työpaikat eri puolilla Suomea kampanjoivat energiatehokkuuden ja energiansäästön puolesta. Viettäjinä on yli 260 suomalaista yritystä, kuntaa, virastoa, oppilaitosta ja järjestöä, jotka tavoittavat lähes 430 000 suomalaista.
www.energiansäästöviikko.fi

Sivua päivitetty viimeksi 11.10.2017