Tiedotteet 2017

28.3.2017 13.05

Kuntavaalit 2017: Suurin osa kuntavaaliehdokkaista edistäisi aktiivisesti energiatehokkuus-investointeja kunnassaan

Kevään kuntavaaliehdokkaat näkevät tehokkaan energiankäytön myönteisenä asiana. Suurin osa edistäisi aktiivisesti energiatehokkuusinvestointeja omassa kunnassaan.

Motivan yhdessä Aula Research Oy:n kanssa toteuttamassa kyselyssä yli 70 % vastanneista aikoo aktiivisesti edistää energiatehokkuusinvestointeja kunnassaan. Liki kaikki eli 97 % suhtautuivat energiatehokkuusinvestointeihin kaiken kaikkiaan myönteisesti. Energiatehokkuusinvestoinnit kiinnostavat erityisesti suuremmissa kunnissa. Yli 100 000 asukkaan kunnissa lähes 80 % vastaajista aikoo edistää aktiivisesti näitä investointeja.

Kuntavaaliehdokkaiden myönteisyys povaa hyvää kuntien energiankäytön tehostamistoimille.

”Moni suomalainen kunta säästää sadoista tuhansista jopa miljooniin euroihin vuosittain keskittymällä energia- ja ilmastotavoitteiden toimeenpanoon”, kertoo asiantuntija Risto Larmio Motiva Oy:stä.

”Kunnan virkamiesten kanssa käymieni keskustelujen perusteella voin sanoa, että tavoitteiden puutteellinen toimeenpano kuitenkin estää tuottojen kotiuttamisen monessa tapauksessa.”

Potentiaalit esiin – panostamalla toteutukseen saadaan tuloksia

Energiatehokkuussopimus ja uusiutuvan energian kuntakatselmus ovat hyviä työkaluja, joilla aloittaa tavoitteellinen työ energiakustannusten alentamiseksi. Itsestään ne eivät työtä kuitenkaan tee. Vain panostamalla toteutukseen voi saada tuloksia aikaiseksi.

”Liittymällä energiatehokkuussopimukseen kunta saa hyvän selkärangan energiaan liittyvien tehostamistoimien suunnitteluun ja toteutukseen. Energiainvestointeihin sopimuskunnat voivat saada jopa 20 % valtion investointituen”, muistuttaa Risto Larmio.

Kuntavaaliehdokkaiden suhtautumista energiatehokkuusinvestointeihin kartoitettiin Aula Research Oy:n kyselyssä. Kysely toteutettiin 7.-14.3.2017 ja siihen vastasi 1 871 ehdokasta Manner-Suomesta.

asiantuntija Risto Larmio
puh. 040 673 4721, risto.larmio@motiva.fi