Tiedotteet 2017

2.2.2017 10.00

Osaatko kierrättää käytetyt lamput?

Iso osa käytetyistä energiansäästö- ja ledilampuista päätyy edelleen sekajätteeseen, vaikka oikea osoite niille on sähkö- ja elektroniikkaromun SER-keräyspiste. Jätehuoltoyhtiöiden ylläpitämien SER-keräyspisteiden lisäksi lamppuja voi palauttaa myös suurempiin elektroniikkaliikkeisiin ja päivittäistavarakauppoihin maksutta ja ilman ostovelvoitetta.

Energiansäästölamput sisältävät pieniä määriä elohopeaa ja led-lamput uudelleenkäytettäviä materiaaleja ja elektroniikkaa. Siksi niitä ei tule laittaa tavallisen sekajätteen joukkoon. Kiinteät led-valaisimet, josta led-lamppua ei voi irrottaa, kuuluvat myös SER-keräykseen. Halogeenilamput ja vanhat hehkulamput voi sen sijaan laittaa sekajätteeseen.

Käytetyt energiansäästö- ja led-lamput sekä alle 25 senttimetriä pitkät loistelamput voi palauttaa ilmaiseksi ja ilman ostovelvoitetta myös suurempiin päivittäistavarakauppoihin ja lamppuja myyviin erikois- tai elektroniikkaliikkeisiin. Käytettyjen lamppujen vastaanottovelvoite koskee kaikkia yli 1 000 neliömetrin eli market-kokoisia päivittäistavarakauppoja sekä yli 200 neliömetrin kokoisia erikoiskauppoja, joiden valikoimiin lamput kuuluvat.

Lamppujen palautus on maksutonta. Lähimmän vastaanottopisteen voi tarkistaa kierrätys.info -sivustolta.

Kierrätä ja lajittele lamput oikeisiin paikkoihin:
Energiansäästölamput

Led-lamput

Jouluvalot

Loisteputket ja valaisimet, joissa kiinteä lamppu (esimerkiksi kirkasvalolamput), koko alle 25 cm
SE-laitteita myyvät myymälät:
  •  väh. 1 000 m2 päivittäistavarakaupat
  • väh. 200 m2 erikoiskaupat

SER-kierrätyspisteet

Vaarallisen jätteen keräyspisteet
Isot loisteputket ja valaisimetSER-kierrätyspisteet

Vaarallisen jätteen keräyspisteet