Tiedotteet 2017

11.9.2017 10.00

Teurastamon Hävikkifestareilla 16.9. esillä ideat kestävämpään arkeen

Tällä viikolla vietettävän Hävikkiviikon päätteeksi Helsingin Teurastamolla lauantaina järjestettävät Ruokahävikki- ja kiertotalousfestarit tarjoavat ruokaelämyksiä, ideoita ja mahdollisuuksia käsillä tekemiseen. Ruoka-alan ammattilaisten, muotoilijoiden ja festivaalikävijöiden avulla käytöstä poistetut materiaalit ja raaka-aineet saavat uuden elämän ja käyttötarkoituksen.

Kellohalliin katetaan päivän aikana kolmen ruokalajin hävikkilounas noin 300:lle ruokailijalle. Lounaan tuotto lahjoitetaan kokonaisuudessaan John Nurmisen Säätiölle Itämeren suojelutyöhön. Laurea-ammattikorkeakoulun restonomiopiskelijat vastaavat annosten loihtimisesta kauppojen hävikkiraaka-aineista. Flavour Studion puolella ruokabloggareiden näytöskeittiöistä voi hakea ideoita ruoanlaittoon ja hävikin vähentämiseen kotona.

Teurastamon piha-alueelle nousee kestävän kehityksen ja kiertotalouden telttatehdas, jonka pajoissa kävijät pääsevät työstämään ylijäämämateriaaleista uusia tuotteita ja tutustumaan kestävän kehityksen ratkaisuihin. Ulkona Essi-lavalla on luvassa ohjelmaa pitkin päivää – musiikkia, keskusteluja ja kiinnostavia haastateltavia.

Moni uusi hävikkituote ja -palvelu säästää myös rahaa

Kuluneen vuoden aikana on syntynyt useita uusia tuotteita ja palveluita ruokahävikin vähentämiseksi. Esimerkiksi ensimmäinen kotimainen hävikkiruoan verkkokauppa palvelee jo kuluttajia ja myy tuotteita reiluilla alennuksilla.

– Ravintoloissa päivän aikana yli jäänyttä ruokaa välittävät mobiilisovellukset ovat erityisesti opiskelijoiden suosiossa. Ne ovat osoittautuneet tehokkaaksi keinoksi ravintolan ruokahävikin vähentämisessä, tapahtumaa järjestävä Elina Ovaskainen Motivasta kertoo.

Festareilla pääsee myös syömään hävikistä valmistettua ravintolaruokaa ja maistelemaan erilaisia hävikistä valmistettuja tuotteita, esimerkiksi hävikkiolutta ja Omenasieppareiden mehua.

– Luvassa on siis sekä makuelämyksiä, että ideoita ruoanlaittoon. Alex Nurmi ja liuta ruokabloggareita tarjoavat parhaat omat hävikkivinkkinsä, Elina Ovaskainen vinkkaa. Ohjelmatarjonnasta vastaavat tapahtuman kymmenet yhteistyökumppanit kaupan alan yrityksistä pieniin start-upeihin.
Alex Nurmi
Kuva. Mitä tänään syötäisiin? -ohjelman tähtikokki Alex Nurmen ja ruokabloggareiden näytöskeittioissä saa festareilla vinkkejä siihen miten tyypillisistä tähteistä loihditaan uusia maistuvia ruokia ja aterioita. Kuva Kesko.

Kiertotaloustafestarit kannustaa kokeilemaan itse

Teurastamon pihalla festarikävijät pääsevät työstämään ylijäämämateriaaleista uusia tuotteita kiertotalouden hengessä ja tutustumaan erilaisiin kestävän kehityksen ratkaisuihin. Työpajoissa pääsee esimerkiksi tekemään omaa saippuaa, oppimaan, miten kotona kerätyistä muovipakkauksista syntyy muovikasseja, perehtymään miten kahvinporoissa kasvatetaan sieniä ja hävikkibanaaneista tehdään jäätelöä. Ohjelmassa on myös muun muassa kierrätysaarteen etsintää ja roskien lajittelupeli.

– Kiertotaloutta kukaan ei voi tehdä yksin vaan siinä tarvitaan meitä kaikkia. Yhdessä tekemällä ja kokemuksia jakaen taidot karttuvat hauskalla tavalla, ja uusia ideoita syntyy kuin itsestään. Haluamme tehdä tästä tapahtuman, johon jokainen kävijä voi jättää oman kädenjälkensä, kuvailee Betre-hankkeen vetäjä Outi Ugas The Natural Stepistä.

Tapahtuman järjestävät Motiva Oy ja The Natural Step kymmenien yhteistyökumppaneiden kanssa. Tapahtuman järjestämistä rahoittavat maa- ja metsätalousministeriö sekä ympäristöministeriö.

Hävikkifestarit:
Elina Ovaskainen
puh. 040 774 9390, elina.ovaskainen@motiva.fi

Kiertotalousfestarit:

The Natural Step
Outi Ugas
puh. 040 4114541, outi@naturalstep.fi

Tapahtuma Facebookissa:
facebook – Hävikkifestarit – Ruokahävikki- ja kiertotalousfestarit

Tapahtumatiedot Saa syödä -sivuilla:
Ruokahävikkifestarit

Sivua päivitetty viimeksi 13.9.2017