Tiedotteet 2017

5.5.2017 8.00

Ympäristömerkkien ja johtamisjärjestelmien käytöstä hankintojen kilpailutuskriteerinä laadittiin yhteispohjoismainen ohjeistus

Euroopan komission hankintadirektiivin (2014) tavoitteena on helpottaa ympäristömerkkien ja ympäristöjohtamisjärjestelmien hyödyntämistä julkisissa hankinnoissa. Direktiivi ja siitä johdettu ja vuoden 2017 alusta voimaan tullut kansallinen hankintalaki jättää asiassa kuitenkin tulkinnanvaraa. Tuoreella pohjoismaisella ohjeistuksella halutaan luoda samanlaiset käytännöt eri maissa, jotta hankinnoilla voitaisiin aidosti kehittää markkinoita kestävämpään suuntaan.

Ohjeistus antaa neuvoja siihen, miten hankintalainsäädännön mukaan ympäristöjohtamisjärjestelmiä ja ympäristömerkkejä voidaan hyödyntää EU:n kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa. Suositukset syntyivät Pohjoismaissa julkisille hankkijoille järjestettyjen työpajojen tuloksena.

Keskeisin päätelmä oli, että ympäristömerkkien ja -johtamisjärjestelmien vaatiminen hankinnoissa tulisi pohjautua yritysten kanssa käytävään markkinavuoropuheluun. Näin saadaan selville yritysten valmius vastata merkin tai sertifikaatin asettamiin vaatimuksiin ja niiden todentamiseen. Merkintä- ja sertifiointiorganisaatioilla on kansallisten hankintojen neuvontatahojen rinnalla tärkeä rooli viestiä merkintöjen/sertifikaattien sisällöstä ja markkinatilanteesta.

Tutustu ohjeistukseen:
Nordic Guidelines – Green Public Procure – How to Use Environmental Management Systems and Ecolabels in EU Tenders (pdf) (10.3 MB)

Ohjeistus on julkaistu englanniksi, mutta neuvontaa saa kotimaisilla kielillä Motivasta:
hankintapalvelu@motiva.fi

Ohjeistus laadittiin osana Motivan koordinoimaa pohjoismaista Green Growth Through Public Procurement -hanketta:

Green Growth Through Public Procurement

Esimerkkejä kuuden pohjoismaisen kaupungin menestyksekkäistä hankinnoista:
Nordic Capitals for Green Growth

yksikönpäällikkö Isa-Maria Bergman