Motivan uutiset 2018


14.2.2018 13.00

Työmatkojen kimppakyydit helpoiksi Vedia Ride -kyydinjakosovelluksella

Valtaosa työmatkoista tehdään edelleen henkilöautolla. Keskimäärin yhdessä henkilöautossa matkustaa alle kaksi henkilöä. Kasvihuonekaasupäästöjen lisääntyminen, huoli ilmastonmuutoksesta, polttoaineen korkea hinta, autoilun kustannukset ja ruuhkat ovat johtaneet siihen, että useilla työpaikoilla on alettu pohtia vaihtoehtoja yksinautoilulle. Samaan suuntaan kulkevien kyyditseminen kimppakyydillä lisää oman autonkäytön tehokkuutta ja vähentää päästöjä.

Nokia Oyj:n Espoon toimipisteessä toteutetussa pilotissa kannustettiin työntekijöitä hyödyntämään kimppaliikkumista osana työmatkaliikennettä. Vediafi Oy kehitti ja pilotoi Nokialla uutta Vedia Ride -palvelua, jossa hyödynnettiin työntekijöiden omia ja leasing-autoja kimppaliikkumisessa. Palvelun avulla pyrittiin lisäämään kyydinjakamista ja näin parantamaan autojen käyttö- ja täyttöastetta. Vedia Ride -kyydinjakosovelluksen avulla Nokian työntekijöiden on mahdollista etsiä ja luoda sopivia liikkumiskimppoja työmatkoilleen.

Työnantaja voi tukea kyytien jakamista

Autokyydin jakaminen on taloudellinen, sosiaalinen ja ympäristöystävällinen teko, jota työnantaja voi tukea. Kannustamalla kyytien jakamiseen, työnantaja vähentää työpaikalle tulevien autojen määrää. Työkavereiden yhteiset työmatkat pienentävät merkittävästi ajokilometrejä ja pysäköintipaikkojen tarvetta.

Kimppakyytejä voidaan tukea useilla tavoilla. Kimppakyytien järjestelyyn sopivan alustan järjestäminen työnantajan toimesta helpottaa kyytien järjestelyä ja kannustaa työntekijöitä kimppakyytien tarjoamiseen. Työnantaja voi myös tukea kimppakyytejä antamalla kimppakyytiläisille esimerkiksi pysäköintietuuksia.

Työntekijälle kimppakyyti on tapa vähentää oman työmatkan ympäristövaikutuksia. Lisäksi siitä saa kustannussäästöjä ja se on mukava sosiaalinen lisä päivään.

Lähtökohtana käyttäjäystävällisyys

Vediafi Oy toteutti Vedia Ride -sovelluksen Nokian työntekijöille vuonna 2017. Sovelluksen toteutuksen lisäksi Vediafi keräsi työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia jakamistalouden mahdollisuuksista työmatkaliikenteessä. Kerätyn tiedon avulla etsitään keinoja, joiden avulla kannustetaan ihmisiä vähentämään yksin omalla autolla ajamista. Pitkällä aikavälillä tarkoitus on luoda aito vaihtoehto työmatkaliikkumiseen jakamistalouden mahdollisuuksia hyödyntäen.

– Sovelluksen suunnittelun lähtökohtana oli käyttäjäystävällisyys, joka näkyi yksinkertaisen käyttöliittymän ohella lisätoiminnoissa kuten kyytivahdeissa ja suosikkireiteissä, kertoo Vediafi Oy:n Matti Lankinen.

Sovelluksen älykäs reittioptimointialgoritmi yhdistää matkustajat osaksi sopivaa kimppaa ja ohjaa kuljettajaa koko matkan ajan. – Pilotti antoi arvokasta tietoa kimppakyytien hyödyntämisestä nimenomaan työmatkaliikenteessä. Kyselystä selvisi, että kimppakyyti nähtiin erityisesti täydentävänä vaihtoehtona julkiselle liikenteelle ja omalle autolle, kiteyttää Lankinen.

Pilottikokemusten mukaan keskeisenä kimppaliikkumisen haasteena on edelleen aktiivisten käyttäjien riittävä määrä, jotta hajallaan olevat (työ)matkalaiset löytävät varmasti itselleen sopivan kimppakyydin. – Pilotissa aloitettu kehitys- ja jalkautustyö jatkuu ja sovellus on edelleen saatavilla myös uusille käyttäjille, toteaa Lankinen.

Sovelluksen lähdekoodi on myös saatavilla julkisesti GitHub-palvelussa osoitteessa: https://github.com/vediafi/Ride

Koodi on asetettu ladattavaksi lisenssillä, joka mahdollistaa sen muokkauksen ja käytön myös kaupallisiin sovelluksiin.

Vedia Ride on saanut Liikenneviraston, Sitran, Trafin ja Kunnossa kaiken ikää -ohjelman myöntämää Työpaikkojen liikkumisen ohjauksen T&K -rahoitusta. Vuonna 2017 rahoitusta myönnettiin seitsemälle hankkeelle, jotka toteuttivat uudenlaisia ja innovatiivisia työmatkaliikkumisen toimintamalleja. Hakuprosessia koordinoi rahoittajien toimeksiannosta Motiva.

Vedia Ride toimii Android-alustalla, ja se on ladattavissa Google Play -kaupasta ilmaiseksi:
Vedia Ride (Google Play -kauppa)


Palaa otsikoihin



Sivua päivitetty viimeksi 14.2.2018

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.