Muut tiedotteet 2013

10.12.2013 13.00

Bioenergia ry ja Lämmitysenergia Yhdistys ry: Tekninen suositus ohjaa hyvään pellettilämmityksen asennukseen

Bioenergia ry ja Lämmitysenergia Yhdistys ry (LEY) ovat tehneet yhteistyössä ensimmäisen teknisen suosituksen koskien pellettilämmitystä. Reilun puolen vuoden aikana toteutettu ”Teknillinen suositus TS-10: Puupellettiä käyttävien lämmityslaitteistojen asentaminen ja paloturvallisuus” julkaistaan LEY:n teknisten suositusten julkaisusarjassa.

Suositus kokoaa ensimmäistä kertaa yhteen selkokieliset ohjeet siitä, kuinka pellettilämmitysjärjestelmä suunnitellaan ja asennetaan. Suosituksessa käydään läpi sekä uudis- että saneerauskohteen erityispiirteet. Erityishuomio on otettu paloturvallisuuden varmistamiseen ja korkeaan toiminnan laatuun. Julkaisun osana on toteutettu asennustodistusmalli.

”Tarve suositukselle on tullut kentältä, asennusten laatua halutaan parantaa entisestään”, kertoo toimialapäällikkö Hannes Tuohiniitty. ”Toisaalta haluttiin kerätä yhteen monet vaatimukset, jolloin myös rakennus- ja paloviranomaiset voivat käyttää suositusta viitteenä päätösten teossa. Suositusta voidaan käyttää sujuvasti myös lämmityslaiteasentajien koulutuksessa.”

”Uskomme, että suositus kuluu asentajien sekä muiden toimijoiden käsissä. Sitä jaetaan parhaillaan muun muassa kaikille jäsenillemme”, kertoo uusi toiminnanjohtaja Arto Hannula Lämmitysenergia Yhdistyksestä.

Suosituksen teon ovat rahoittaneet yhdessä pellettialan yritykset, LEY ja Motiva. Painettua suositusta voi tilata Lämmitysenergiayhdistys ry.

toiminnanjohtaja Arto Hannula, Lämmitysenergia Yhdistys ry,
puh. 050 408 3473, arto.hannula@ley.fi

toimialapäällikkö Hannes Tuohiniitty, Bioenergia ry,
puh. 040 194 8628, hannes.tuohiniitty@bioenergia.fi

Lämmitysenergia Yhdistys ry on lämmityslaitejärjestelmien asennuksia tekevien urakoitsijaliikkeiden järjestö, joka on vuodesta 1956 lähtien keskittynyt nimenomaan asennusten laadun parantamiseen ja teknisten ohjeistusten ja neuvonnan antamiseen.

Bioenergia ry valvoo kotimaisten polttoaineiden tuottajien ja käyttäjien etuja. Se edustaa koko bioenergian hankintaketjua maanomistuksesta ja koneyrittäjistä energia- ja metsäyhtiöihin. Yhdistyksen jäsenyritykset tuottavat 80 prosenttia kaikesta uusiutuvasta energiasta Suomessa ja kattavat 90 prosenttia kotimaisen energian tuotannosta.