Muut tiedotteet 2013

30.9.2013 9.00

HINKU-hanke: Kimppatilauksella aurinkosähköjärjestelmät edullisesti

Nyt sinulla on mahdollisuus tilata edullisesti verkkoonkytkettävä aurinkosähköjärjestelmä avaimet käteen periaatteella. Kimppatilaus lähti liikkeelle Mynämäellä järjestetyssä aurinkosähkötilaisuudessa, jossa lähialueen asukkaille esiteltiin verkkoonkytkettävien aurinkosähköjärjestelmien hankintaa.

HINKU-kunta Mynämäellä järjestettiin 8.8.2013 aurinkosähkötilaisuus, jossa lähialueen asukkaille esiteltiin verkkoonkytkettävien aurinkosähköjärjestelmien hankintaa. Tilaisuus oli huikea menestys, jossa oli paikalla 150 osallistujaa. Suuresta osallistujamäärästä valikoitui noin 15 kiinnostunutta, jotka lähtivät suunnittelemaan 5 ja 2 kW aurinkosähköjärjestelmien yhteishankintaa.

Syyskuussa ryhmän vetäjä Tapio Linden kysyi avaimet käteen tarjouksia 20 yksityishenkilön ryhmälle. Tarjoukset saatiin viime viikolla ja tarjousten laatu yllätti osallistujat erittäin positiivisesti. 15 alun perin kiinnostuneesta lähes kaikki ilmoittivat heti lähtevänsä mukaan.

Green Energy Finland Oy tarjoaa esimerkiksi 5 kW verkkoonkytketyn järjestelmän avaimet käteen hintaan 8 190 € sis. alv. Tämä erikoistarjous on voimassa vain tässä yhteistilauksessa ja vain kun kaikki yhteydenotot hoidetaan Tapio Lindenin tai Pasi Tainion kautta.

Miksi mukaan?

Hyvin hyödynnettynä tällainen 5 kW järjestelmä voi pienentää sähkölaskua jopa 500 € vuodessa sähkön nykyhinnoilla. Investointi omaan uusiutuvaan energiaan on jo nyt siis taloudellisesti järkevää. Se myös auttaa suojautumaan mahdollisia energian hinnankorotuksia vastaan.

Aurinkosähköä hyödyntäen asukkaan päästöt pienenevät. Lisäksi järjestelmä voi nostaa asunnon arvoa. Jotta tilauksesta saadaan Lappeenrannan keväistä yhteistilausta suurempi, kaivataan vielä muutama osallistuja mukaan. Tällä hetkellä listalla on 15 nimeä, ja kun 25 tulee täyteen, lähtee tilaus eteenpäin – todennäköisesti parin viikon sisään. Järjestelmien toimitukset ovat tämän ja ensi vuoden puolella joustavasti.

Mitä tilataan?

Kyseessä on siis lähtökohtaisesti 5 kW tai 2 kW verkkoonkytkettävä aurinkosähköjärjestelmä avaimet käteen periaatteella. Paneelien ja invertterin määrä ja koko katsotaan tapauskohtaisesti, joten järjestelmän koko voi olla jotain muutakin kuin kaksi edellä mainittua esimerkkiä. Myös toimitusta voi muuttaa haluamallaan tavalla. Suuri osa tilaajista haluaa esimerkiksi asentaa järjestelmät itse, jolloin luonnollisesti säästää asennuskuluissa.

Lisätiedot ja ilmoittautumiset:

Tapio Linden, Maskun kunta,
tapio.linden@masku.fi

Pasi Tainio, Suomen ympäristökeskus,
pasi.tainio@ymparisto.fi

Lauri Numminen, Mynämäen seudun pienkiinteistöyhdistys, lauri.numminen@lh.mynamaki.fi