Muut tiedotteet 2013

24.1.2013 10.00

Öljyalan Palvelukeskus: Energiatehokkuus tuo säästöä lämmitykseen

Öljylämmittäjä pystyy tekemään talostaan energiatehokkaan ja säästämään energiaa pitämällä lämmitysjärjestelmän kunnossa ja ottamalla rinnalle uusiutuvaa energiaa kuten aurinkolämmön. Vesikiertoinen lämmitysjärjestelmä avaa monia mahdollisuuksia, muistutetaan Öljyalan Palvelukeskuksesta.

Öljynkulutusta vähentää ennen kaikkea ikääntyneiden kattiloiden ja muiden lämmityslaitteiden uusiminen. Energiankulutuksen kannalta tärkeää on myös se, että talon eristys, ovet ja ikkunat ovat kunnossa. Jos ottaa vielä öljyn rinnalle aurinkolämmön tai ilmasta veteen -lämpöpumpun, syntyy lisää energiansäästöä.

Asukkaat voivat vaikuttaa energiankulutukseen myös muuttamalla omia tottumuksiaan, vaikkapa säätämällä lämpöä hieman totuttua pienemmälle.

Kun talossa on tarpeen öljykattilan uusiminen tai muu kunnostus, kannattaa selvittää asiantuntijan kanssa, mikä olisi paras ratkaisu oman kiinteistön tarpeisiin. Lämmitysjärjestelmän päivittäminen on pitkälle vaikuttava investointi: remontit maksavat, mutta tuovat lopulta selvää säästöä. Sen suuruus riippuu siitä, minkä ikäinen ja missä kunnossa oleva vanha järjestelmä uusitaan.

Aktiivisella aurinkoenergian hyödyntämisellä voidaan pientalossa säästää vuositasolla 15-30 prosenttia lämmitysenergiakuluissa, kun aurinkolämpöä käytetään yhdessä nykyaikaisen öljylämmityksen ja matalaenergiaratkaisujen kanssa. Edellytys on, että aurinkolämpölaitteet on mitoitettu, asennettu ja säädetty oikein talon tarpeiden mukaan.

– Nestemäisten polttoaineiden korkea energiapitoisuus ja hyvät varastointiominaisuudet mahdollistavat niiden tehokkaan hyödyntämisen etenkin vuoden kylmimpinä jaksoina, kun lämmitystarve on suurin ja jolloin rinnakkaisenergiat toimivat vajavaisesti tai niiden käyttämä energia on kalleimmillaan, toteaa erityisasiantuntija Eero Otronen Öljyalan Palvelukeskuksesta.

Öljylämmittäjän tärkeimmät säästövinkit:
  1. Tarkista eristys ja tiiviys: yläpohja, alapohja, ulkoseinät, ikkunat, ovet.
  2. Tarkista, ettei sisälämpötila ole yli 21 astetta.
  3. Mieti, onko lämpimän käyttöveden kulutuksessa vähentämisen varaa.
  4. Pidä öljylämmityslaitteet hyvässä kunnossa – säännöllinen huolto!
  5. Jos öljylämmityksesi on vanha, hanki uudet, energiapihit laitteet.
  6. Ota öljyn rinnalle uusiutuvaa energiaa kuten aurinkolämpöä.

Öljylämmittäjän Palvelutori Rakenna ja Remontoi -messuilla

Öljylämmittäjillä on tilaisuus kysellä neuvoja talonsa energiatehokkuuden parantamiseen Rakenna ja Remontoi -messuilla Vantaalla 25.-27. tammikuuta. Messut järjestetään Myyrmäki-hallissa ja ne ovat auki pe klo 11-17 ja la sekä su klo 10-17. Öljylämmittäjän Palvelutorin osastonumero on 17C.

Öljyalan Palvelukeskus, erityisasiantuntija Eero Otronen, eero.otronen@oil.fi, puh. 040 861 8481

Öljyalan Keskusliitto ry on öljyalan yritysten etu- ja yhteistyöjärjestö. Keskusliiton päämääränä on edistää nestemäisten polttoaineiden vastuullista käyttöä ja osallistua kestävän energiatulevaisuuden kehittämiseen sekä rakentaa puitteita öljyalan kannattavalle toiminnalle. Keskusliiton omistama Öljyalan Palvelukeskus Oy vastaa öljyalan energiatehokkuussopimus Höylä III:n toimeenpanosta sekä toteuttaa tutkimus- ja kehityshankkeita. www.oil.fi