Muut tiedotteet 2013

23.5.2013 12.00

TEM: IEA:n arvio: Suomen energiapolitiikan linjaukset ovat kunnossa

Suomen energiapolitiikka ja tehdyt valinnat saivat jälleen kiitosta kansainvälisen energiajärjestö IEA:n maa-arvioinnissa.

Raportti toteaa, että Suomi on huolehtinut hyvin energiavarmuudestaan, edennyt eturivissä vähentäessään riippuvuutta fossiilisista polttoaineista ja integroitunut hyvin pohjoismaiseen energiamarkkina-alueeseen.

Finland 2013 Review -raportti julkistettiin 23.5.2013 Helsingissä. Sen luovutti elinkeinoministeri Jan Vapaavuorelle IEA:n pääjohtaja Maria van der Hoeven. Raportin havainnot pohjautuvat kansainvälisen arviointiryhmän tutkintavierailuun Suomessa keväällä 2012.

– Pääjohtaja van der Hoevenin tänään esittelemä maaraportti on miellyttävää luettavaa. Se osoittaa, että Suomen energiapoliittiset valinnat ovat olleet oikeita ja kestävällä pohjalla. Raportti sisältää myös asiantuntevia suosituksia, joita tarvitsemme pohtiessamme vastauksia tulevaisuuden haasteisiin, totesi elinkeinoministeri Vapaavuori.

– Meidän on helppo yhtyä analyysiin siitä, että Suomen vahvuuksia ovat energialähteiden monimuotoisuus ja energian tehokas käyttö.

– Suomen vahvuuksia on myös laaja yhteiskunnallinen yhteisymmärrys energiapolitiikkaan liittyvistä asioista. Eri hallitukset ovat tehneet energiapolitiikassa kauaskantoisia päätöksiä. Pitääkseni tätä hyvää perinnettä yllä, olen ehdottanut perustettavaksi kaikki puolueet kattavaa parlamentaarista työryhmää muotoilemaan uutta energia- ja ilmastotiekarttaa kohti vuotta 2050, Vapaavuori kertoi.

Vapaavuori korosti metsäpohjaisen biomassan roolia Suomen energiataloudessa ja myös EU:n asettaman uusiutuvan energian lisäystavoitteen kannalta. Suomi on ollut aktiivinen, kun EU:ssa etsitään hyvää ratkaisua biomassan kestävyyskriteereiksi. Kriteerien tulee olla sellaiset, että ne eivät hankaloita bioenergian markkinoita, uusiutuvan energian tavoitteiden saavuttamista eikä kasvihuonekaasujen vähennystavoitteita, totesi Vapaavuori.

IEA suosittelee, että Suomen hallitus jatkaa energian toimintavarmuudesta huolehtimista nykyiseltä kokonaisvaltaiselta ja kestävältä pohjalta peruspilareina bioenergia ja ydinvoima. Suomen pitäisi myös jatkaa keskittymistään energiatehokkuuden parantamiseen ja kiinnittää lisähuomiota erityisesti liikenteen energiatehokkuuteen.

Suomen tulisi myös aktiivisesti edistää EU-tason yhteisymmärryksen löytymistä biomassan kestävyyskriteereistä ja olla kehittämässä sellaista selkeää todentamisjärjestelmää, jonka käyttö ei aiheuta kohtuutonta taakkaa pienmetsänomistajille.

IEA:n mukaan Suomen pitäisi myös kehittää kaasumarkkinoitaan samalla tavalla alueellisen integraation pohjalta, kuten se on onnistuneesti toteutunut sähkömarkkinoiden osalta.

IEA on 28 OECD-maan energiajärjestö. Järjestön tehtäviä ovat öljymarkkinoiden seuranta, jäsenvaltioiden yhteistoiminta öljyn saatavuuden häiriötilanteissa sekä laaja muu energiapoliittinen yhteistyö. Jäsenmaat ovat sitoutuneet yhteisiin energiapoliittisiin tavoitteisiin. Näiden tavoitteiden pohjalta IEA laatii joka viides vuosi arvion kunkin jäsenmaan energiapolitiikasta.

Ministeri Vapaavuoren esitys:
IEA In-Depth Review of Finland (pdf) (202.7 KB)
Lisätiedot:

ylijohtaja Esa Härmälä, TEM, puh. 040 087 4209