Muut tiedotteet 2013

17.5.2013 14.00

YM: Muutos vähähiiliseen yhteiskuntaan EU:n rakennerahastojen avulla 2014-2020

Uusi julkaisu on ilmestynyt tukemaan muutosta kohti vähähiilistä yhteiskuntaa. Julkaisussa selvitetään vähähiilisen yhteiskunnan käsitettä, sen sisältöä ja sitä mitä vähähiilisen yhteiskunnan temaattinen tavoite voisi tarkoittaa EU:n rakennerahastojen ohjelmatyössä ja hankemaailmassa.

Vähähiilisen yhteiskunnan tavoitteen toteuttamista voidaan tukea uudella seitsemän vuoden Manner-Suomen rakennerahasto-ohjelmalla, joka rahoittaa eri toimijoiden, kuten yritysten, kuntien, yliopistojen, tutkimuslaitosten, koulujen, oppilaitosten ja yhdistysten hankkeita.

Rakennerahastovaroilla rahoitettavien hankkeiden valinnassa tuleekin painottaa vaikuttavuutta ja vaikutuksia kasvihuonekaasujen vähentämiseen pitkällä tähtäyksellä. Vähähiilisillä hankkeilla on positiivisia vaikutuksia muun muassa energia- ja materiaalitehokkuuteen, uusiutuvien energialähteiden käyttöön, henkilöautoliikenteen vähenemiseen, kuljetustarpeeseen ja joukko- ja kevyen liikenteen osuuteen.

Muutos vähähiiliseen yhteiskuntaan EUn rakennerahastojen avulla 2014-2020 (pdf) (3.3 MB)