Muut tiedotteet 2014

18.3.2014 12.00

Bioenergia ry ja LEY: Puukattilat ovat paloturvallisia – huolto muistettava

Energiaosuudeltaan merkittävät puukattilat ovat paloturvallisia, mutta varolaitteiden huoltoon ja kattiloiden ylläpitoon pitää muistaa kiinnittää huomiota, muistuttavat Bioenergia ry ja Lämmitysenergia Yhdistys (LEY).

– Suomessa on reilut 230 000 kiinteän polttoaineen lämmityskattilaa. Näillä puukattiloilla tuotetaan vuosittain noin 4 TWh energiaa. Yhdessä tulisijojen kanssa puukattilalämmitys on Suomessa pientalojen toiseksi merkittävin lämmitysenergian tuottaja kaukolämmön jälkeen, kertaa toimialapäällikkö Hannes Tuohiniitty Bioenergia ry:stä.

Puukattiloiden käytössä on huomioitava käytön paloturvallisuus, joka varmistetaan talon rakennusvaiheessa rakenteiden paloturvallisuudella sekä varolaitteilla. Bioenergia ry ja LEY ovat selvittäneet Pelastusopiston Pronto-palotietokannasta viime vuosien puukattiloiden paloturvallisuustilannetta. Pelastustoimen noin 6 000 vuosittaisen rakennuspalohälytysten joukossa on ollut 70 kattiloihin liittyvää vaaratilannetta tai paloa.

– Suhteessa kattiloiden määrään ja merkitykseen energiahuollossa tämä on varsin hyvä tulos, Tuohiniitty arvioi.

Huollossa ja uusimistarpeessa on huomioitavaa

70 kattilapalohälytyksestä pääosa liittyy laitteen tekniseen häiriöön, huollon laiminlyöntiin tai väärään käyttöön.

– Lämmityskattiloita käytettäessä on varmistettava vuosittainen huolto, minkä yhteydessä tarkistetaan varolaitteiden kunto, toiminta ja uusimistarve, LEY:n toiminnanjohtaja Arto Hannula huomauttaa.

Puukattiloista 63 000 on yli 20 vuotta vanhoja. Vanhojen kattiloiden omistajien pitäisi selvittää millaisia etuja kattilan uusimisesta tulisi. Sama pätee nuorempiinkin kaksoispesäkattiloihin sekä niihin, joita käytetään ilman varaajaa. Kattilan uusimisen ja huollon polttoaine- ja lämmitystyösäästöt voivat olla kymmeniä prosentteja. Lisäksi tiiviisti asutuilla alueilla naapurit kiittävät pienemmistä päästöistä.

Lämmityskauden lopulla kannattaa järjestelmä käydä kokonaisuudessaan läpi. Apua ja neuvontaa saa ammattiasennus- ja huoltoyrityksiltä (www.ley.fi). He opastavat kattiloiden oikeaan huoltoon. Uusin Lämmitysenergia Yhdistyksen Tekninen suositus (TS-10) opastaa pellettilämmitysjärjestelmien hyvään asennus- ja huoltokäytäntöön.

Lähteet:
  • Tuomi Seppo. 2012. Esiselvitys energiatehokkuusdirektiivin edellyttämistä tarkastuksista biopolttoaineilla toimiville lämmityskattiloille. Motiva. Helsinki.
  • Metla. Puunkäyttöselvitys 2009.
  • Tilastokeskus. 2013. Asumisen energiankulutus energialähteittäin vuonna 2012.

toimialapäällikkö Hannes Tuohiniitty, Bioenergia ry,
puh. 040194 8628, hannes.tuohiniitty@bioenergia.fi