Muut tiedotteet 2014

3.2.2014 11.00

Energiateollisuus: Tiedoksi: Fiksu energia -kilpailulla haetaan uusia energiajärjestelmiä

Tekes on avannut Fiksu energia -ideakilpailun. Siinä haastetaan kunnat, energiayhtiöt, kiinteistönomistajat sekä palvelu- ja teknologiatoimittajat tekemään ehdotuksia fiksuiksi energiajärjestelmiksi. Ideoiden on oltava uskottavia ja kiinnostavia myös kansainvälisten markkinoiden näkökulmasta.

Fiksu energia -kilpailulla haetaan eri puolille Suomea pilotteja, joilla testataan uusia älykkään energian käytön ja tuotannon ratkaisuja. Pilottien avulla halutaan nopeuttaa uusien tuotteiden ja palvelujen markkinoille pääsyä.

– Emme hae loppuun asti viilattuja projektisuunnitelmia, vaan luonnoksia, joiden perusteella ideaa ja konseptia voidaan lähteä jatkojalostamaan. Tavoite on löytää ituja, joista voi kehittyä uutta bisnestä, monistettavuutta ja kansainvälisen tason ratkaisuja, Tekesin ohjelmapäällikkö Virpi Mikkonen sanoo.

Ehdotukset voivat liittyä esimerkiksi seuraaviin asioihin tai niiden yhdistelmiin:
Nollaenergiarakennukset, smart grid, paikallinen energiantuotanto ja varastointi, jätteistä saatava energia, biopolttoaineet, energiatehokkuutta ja paikallista energiantuotantoa tukevat ICT-ratkaisut, sähköautot ja polttokennot.

Ehdotusten viimeinen jättöpäivä on maanantai 31.3.2014. Kilpailun tuomaristo valitsee kehityskelpoisimmat ehdotukset, joita Tekes voi rahoittaa periaatteidensa mukaisesti. Tekesin rahoitus mahdollistaa myös ulkopuolisten resurssien, kuten konsulttien tai tutkijoiden, käyttämisen kehitystyön tukena. Kilpailu tarjoaa parhaiden ideoiden esittäjille myös positiivista julkisuutta.

Kilpailun tuomaristo koostuu Elinkeinoelämän keskusliiton, Energiateollisuuden, Kiinteistöliiton, Kuntaliiton, Raklin, Tekesin ja TEMin edustajista.

Kilpailun säännöt ja tarkempi kuvaus:

Virpi Mikkonen, Fiksu kaupunki -ohjelman päällikkö,
virpi.mikkonen@tekes.fi, puh. 050 5577 930