Muut tiedotteet 2014

3.7.2014 12.00

Helsingin Energia rakentaa aurinkovoimalaitoksen Suvilahteen – lisää aurinkoenergiaa kysynnän mukaan

Helsingin Energia käynnistää aurinkoenergiaohjelman, jonka ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan aurinkovoimalaitos Helsingin Suvilahteen. Samalla markkinoille tuodaan uusi palvelu, jossa asiakas saa kuukausihinnalla oman henkilökohtaisen paneelinsa tuotannon itselleen. Palvelu tulee ennakkomyyntiin tulevana syksynä, ja voimalaitos valmistuu keväällä 2015. Helsingin Energia sitoutuu rakentamaan kysynnän mukaan lisää aurinkoenergian tuotantoa.

Aurinkovoimalaitos rakennetaan Helen Sähköverkko Oy:n sähköaseman katolle, osoitteeseen Parrukatu 2. 1 200 aurinkopaneelista muodostuvan voimalan teho on 300 kW, ja sen vuotuinen tuotantomäärä tulee olemaan noin 260 MWh, eli noin 130 kerrostalokaksion vuosikulutuksen verran. Suomen tämänhetkinen verkkoon kytketty aurinkosähkön tuotantokapasiteetti on arviolta noin 3 000 kW, joten Helsingin Energian hanke kasvattaa koko Suomen aurinkosähkökapasiteettia noin 10 prosentilla.

Omalla nimikkopaneelilla voi osallistua aurinkosähkön lisäämiseen

Helsingin Energia tuo markkinoille uuden palvelun, jossa asiakkaiden on mahdollista hankkia kuukausihinnalla voimalasta oma nimikkopaneeli ja sen tuotanto itselleen. Palvelun tuotetiedot ja hinnat julkaistaan tulevana syksynä, mutta niitä voi jo nyt ennakkovarata ilman sitoutumista ostoon osoitteessa helen.fi/aurinkovoimala. Suvilahden aurinkovoimalan on tarkoitus olla tuotannossa kevättalvella 2015 heti aurinkosähkön tuotantokauden alkaessa.

Helsingin Energian strategisena tavoitteena on hiilidioksidineutraali energiantuotanto. Aurinkoenergiaratkaisujen ja uusien palveluiden kehittäminen on merkittävä osa strategiaa. Tavoitteenamme on lisätä kotimaista aurinkosähkön tuotantoa ja tuoda markkinoille palveluita erilaisille asiakkaille. Tällainen aurinkovoimalaitoskonsepti on yksi tapa mahdollistaa paikallisesti tuotetun aurinkosähkön saatavuus kerrostaloasukkaille tai niille aurinkoenergiasta kiinnostuneille, joilla ei ole halua tai mahdollisuutta investoida omaan kiinteistöön asennettaviin paneeleihin, sanoo Perttu Lahtinen.

Aurinkoenergiaohjelma käynnistetään Ympäristöpenni-varoilla

Suvilahden aurinkovoimalainvestointi tulee maksamaan noin 600 000 euroa ja siihen käytetään Helsingin Energian Ympäristöpenni-tilille kertyneitä varoja. Ympäristöpenni on Helsingin Energian sähkötuote, jossa asiakas voi ostaa uusiutuvaa energiaa ja samalla vaikuttaa uuden uusiutuvan energian lisäämiseen.

Faktat:
  • Paikkana Helsingin Suvilahti, Parrukatu 2, Helen Sähköverkko Oy:n sähköaseman katto.
  • Voimalan teho on 300 kW. Kasvattaa koko Suomen verkkoon kytkettyä aurinkosähkötehoa noin 10 prosentilla.
  • Arvioitu vuosituotanto 260 000 kWh. Energiamäärä vastaa noin 130 kerrostalokaksion sähkönkulutusta.
  • Investoinnin arvo on noin 600 000 euroa. Voimala toteutetaan Ympäristöpenni-varoilla.
  • Rakennustyöt aloitetaan syksyllä ja voimalaitos valmistuu keväällä 2015.
  • Voimalasta voi hankkia oman henkilökohtaisen paneelin tuoton. Palvelun myynti aloitetaan syksyllä, jolloin tuotetiedot ja hinnat vahvistetaan. Ennakkovarauksien vastaanottaminen aloitetaan 3.7.2014.

Havainnekuva aurinkovoimalaitoksesta

Aurinkovoimalaitoksen sijainti kartalla

Tietoa aurinkovoimalasta ja ennakkovarauksen tekemisestä

Vierailupyynnöt:
Helsingin Energia
viestintäpäällikkö Sanna Jääskeläinen,
puh. 040 830 8104, sanna.jaaskelainen@helen.fi

Helsingin Energia
Energiaratkaisut-yksikön päällikkö Perttu Lahtinen
puh. 040 771 8908

Helsingin Energia on energiatehokkuuden edelläkävijä ja yksi Pohjoismaiden merkittävimmistä energiayhtiöistä. Palvelemme noin 400 000 asiakasta Suomessa ja kaukolämpöverkkomme kattaa yli 90 % Helsingin lämmitystarpeesta. Tavoitteenamme on CO2-neutraali energiantuotanto vuoteen 2050 mennessä.