Muut tiedotteet 2014

14.2.2014 15.00

Öljyalan Keskusliitto: Tippataituriksi nyt myös talvikelillä – arvonnassa vuoden polttoaineet

Taloudellisen ajon taitojaan voi testata leikkimielisellä Tippataituri-pelisivustolla nyt myös talviolosuhteissa, kun sivustolla on avattu uutuutena talvikelin ajoreitti. Pikapeli osoitteessa tippataituri.fi toimii myös mobiililaitteissa.

Öljyalan toimijat haluavat Tippataiturilla muistuttaa, että kuljettaja pystyy omaa ajotapaansa muuttamalla helposti vähentämään polttoaineenkulutusta jopa 15 prosenttia ja pienentämään näin autoilun päästöjä. Samalla säästyy euroja, ja kaiken lisäksi taloudellinen ajo on myös turvallista ajoa.

Tippataiturissa voi testata, oletko todellinen tippataituri, rauhallinen ratinkääntäjä vai jotain muuta. Jokainen voi myös haastaa kaverinsa kokeilemaan taloudellisen ajon taitoja. Peliohjeet kertovat, miten toimia. Sivustolla on avattu jälleen myös kilpailu, joka on auki kevään ajan vappuun saakka. Osallistuneiden kesken arvotaan toukokuussa yhdelle onnekkaalle taloudellisen ajon opetus ja vuoden polttonesteet henkilöautoon. Arvonnan säännöt löytyvät sivuilta.

Taloudellisen ajon tärkeimmät niksit

Taloudellisen ajon niksit ovat enimmäkseen yksinkertaisia ja jokaisen kuljettajan hyödynnettävissä auton iästä riippumatta.

Tärkeimmät neuvot ovat seuraavat:
  1. Seuraa liikennettä ja ennakoi, aja joustavasti.
  2. Aja tasaista nopeutta pienillä kierrosnopeuksilla.
  3. Vaihda nopeasti isommalle vaihteelle ja aja suurimmalla, vetävällä vaihteella.
  4. Tarkista renkaiden ilmanpaineet säännöllisesti vähintään kerran kuukaudessa ja aina ennen pitempää ajomatkaa.
  5. Ota huomioon lisälaitteiden vaikutus polttoaineenkulutukseen ja kustannuksiin.

Tarkempaa tietoa taloudellisesta ajosta saa energiatehokkuutta edistävän Motivan sivuilta www.motiva.fi

Tippataituri-sivustoa ylläpitävät liikennepolttoaineita myyvät yhtiöt sekä Öljyalan Keskusliitto ja Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL, jotka ovat mukana öljyalan Höylä III -energiatehokkuussopimuksessa.

Öljyalan Keskusliitto
toimitusjohtaja Helena Vänskä

Öljyalan Keskusliitto
viestintäpäällikkö Mervi Tepponen