Muut tiedotteet 2014

2.9.2014 15.00

Rakennuslehti: Suomen tehdassaleissa piilee miljoonien eurojen energiansäästömahdollisuus

Tuotantoprosessin energiansäästöt voivat olla merkittävät.

”Mittaustemme mukaan Suomen tehdassalien energiankäytössä olisi löydettävissä miljoonien eurojen tehostamispotentiaali reilusti alle vuoden takaisinmaksuajalla”, Motiva Services Oy:n projektipäällikkö Jussi Jääskeläinen kertoo.

Energiaintensiivisessä teollisuudessa tehdassalien energiankäyttö jää usein vähemmälle huomiolle, sillä se edustaa vain pientä osaa koko tuotantolaitoksen energiankulutuksesta.

Jääskeläisen mukaan yksittäiselle tehtaalle kyseessä voi olla jopa 50 000 euron säästöpotentiaali, joka on saavutettavissa pelkästään ilmastoinnin säätötoimenpiteillä.

”Tuotantosalin ilmastoinnilla on vaikutusta myös työturvallisuuteen, työskentelyolosuhteisiin tehdassalissa sekä tuotantolaitoksen tuotantotehokkuuteen. Esimerkiksi paperitehtailla erilaiset läpivirtausilmiöt voivat aiheuttaa paperiradan hallinnalle haasteita, talvella kuiva ilma aiheuttaa laadullisia ongelmia erilaisissa tuotantolaitoksissa ja kosteuden kondensoituminen rakenteisiin voi pahimmillaan häiritä tuotantoa ja edesauttaa tuotantohävikin syntyä”, Jääskeläinen kertoo.

Myös tuotantoprosessien energiankäytössä löytyy usein säästökohteita. Vaikka suomalaisilla tehtailla helpot säästökohteet on usein jo löydetty, voi tuotantoprosesseissa saavutettavissa oleva säästö silti olla satoja tuhansia euroja vuodessa yhden tuotantolaitoksen osalta.

”Energiatehokkuuden parantamisessa pitää ottaa huomioon tuotantoparametrien lisäksi lopputuotteelta vaaditut laatuominaisuudet ja tutkia kaikkia tekijöitä yhtenä kokonaisuutena. Tällainen usean muuttujan pelikenttä tuo haasteita, mutta avaa myös toisaalta uusia onnistumisen mahdollisuuksia”, Jääskeläinen korostaa.