Muut tiedotteet 2014

5.3.2014 15.00

Suomen Tuulivoimayhdistys ry: Tuulivoiman ystäville uusi foorumi

Suomen Tuulivoimayhdistys ry (STY) on avannut uudenlaisen verkkosivuston, joka tarjoaa kanavan tuulivoiman kannattajien keskustelulle ja tiedon vaihdolle.

Tuulivoimaa on alkanut rakentua Suomeen. Voimaloiden myötä myös keskustelu aiheesta on lisääntynyt. Vastustavat tahot tuovat huolensa äänekkäästi esiin, mutta tutkimustenkin mukaan laaja kannattajakunta jää hiljaiseksi. ”Varsin tyypillisesti huoli tuodaan voimakkaammin esiin kuin kannatus. Nyt kannattajilla on oma fooruminsa. Monen tutkimuksen mukaan 85 % suomalaisista pitää tuulivoimaa hyvänä energiantuotantovaihtoehtona”, kertoo STY:n järjestöpäällikkö Heidi Paalatie.

Tuulen ystävät -sivustolla voi tuoda esiin mielipiteensä, osoittaa tukensa ja jakaa aineistoa sosiaalisessa mediassa. Palvelu on niin kutsuttu crowdsourcing-sivusto eli käyttäjät luovat sen sisällön. Idea on lainattu kanadalaiselta Friends of Wind -sivustolta, mutta toteutuksesta tuli lopulta hyvin erilainen. Sivusto on päätelaite-riippumaton. Teknisestä toteutuksesta vastasi jyväskyläläinen Jano Design.

”Tuulen ystävät -sivuston kehittäminen oli monella tasolla hyvin antoisa ja innostava kokemus. Vastaavantyyppisiä sivustoja on melko vähän. Toivomme sivuston inspiroivan ja innostavan ihmisiä puhumaan sekä toimimaan puhtaamman tulevaisuuden puolesta”, kertoo Jesse Bäck Jano Designista.

STY:n toiminnanjohtaja Anni Mikkonen summaa syyt sivuston lanseeraamiselle: ”Halusimme luoda tuulivoimaan positiivisesti suhtautuville foorumin, jonka kautta voi helposti jakaa tuulivoimakokemuksensa ja mielipiteensä tuulivoimasta. Haluamme aktivoida ihmisiä puhumaan myös tuulivoimaan liittyvistä positiivisista kokemuksista. Kaikki mielipiteet ovat tärkeitä ja niillä on sijansa. Joillakin keskustelupaikoilla negatiiviset mielipiteet tuntuvat hallitsevan keskustelua. Tuulen ystävät on positiivisten viestien lähtöruutu.”

www.tuulenystavat.fi

www.youtube.com/watch?v=WNIRC5FlDIY