Muut tiedotteet 2015

9.11.2015 14.00

Energiateollisuus: Kaukolämpöasiakkaat säästävät lämmitysenergiaa – rakennusten lämmityksen ominaiskulutus laskee tasaisesti

Kaukolämmitetyn rakennuskannan keskimääräinen ominaiskulutus on pienentynyt kymmenen edeltävän vuoden aikana reilusti yli kymmenen prosenttia. Kaukolämmön käyttöä on helppo vähentää tekemällä järkeviä säästötoimia, koska se on käyttäjälleen yksinkertainen lämmitysmuoto.

Kaukolämpö myös mahdollistaa asiakkailleen yksinkertaisen tavan hyödyntää enenevässä määrin uusiutuvia energialähteitä. Kiinteistön itsensä ei tarvitse investoida omaan energiantuotantoon, kun kaukolämpöyritys tekee valinnan ja investoinnit asiakkaan puolesta.

Kaukolämpö tuotetaan entistä useammin vihreästi

Kaukolämpöä tuotettiin viime vuonna 34,7 TWh Energiateollisuus ry:n (ET) kaukolämpöyrityksiltä keräämän tilastotiedon mukaan. Yhteistuotantona sähkön kanssa siitä tuotettiin 25,2 TWh. Määrä oli hieman pienempi kuin edellisenä vuonna. Myös yhteistuotannon osuus kaukolämmön kokonaistuotannosta laski, osuus oli nyt 72 prosenttia.

Puun ja muiden biopolttoaineiden käyttö on kasvanut voimakkaasti 2000-luvun alusta lähtien. Puun, puutähteen ja muiden kotimaisten uusiutuvien energialähteiden osuus nousi yli 31 prosentin vuonna 2014.

Kun mukaan lasketaan teollisuuden ylijäämälämpö ja isojen lämpöpumppujen tuotto, hiilineutraalin kaukolämmön tuotannon osuus nousi jo 34 prosenttiin. Suurilla kaukolämpöverkkoon kytketyillä lämpöpumpuilla ja lämpökeskusten savukaasujen lämmön talteenottolaitteilla tuotettiin 1 000 GWh (miljardi kilowattituntia) lämpöä vuonna 2014. Tämä vastaa noin 65 000 uuden omakotitalon lämmitysenergian tarvetta.

Lämmin sää säästänyt kaukolämpökustannuksia tänäkin vuonna

Kaukolämmön kulutus on jäänyt normaalia noin 10 prosenttia alhaisemmaksi kolmen ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Lämmityskuukaudet ovat olleet normaalia lämpöisempiä viimeksi kulunutta lokakuuta lukuun ottamatta.

Kerrostalossa asuvalle perheelle lämmin sää on tarkoittanut 54 euron säästöä Suomen keskimääräisellä kaukolämmön hinnalla, omakotiasukkaalle 101 euron säästöä arvioituun verrattuna. Asukkaan eurosäästöt riippuvat paikallisen kaukolämpöyrityksen hinnasta, johon vaikuttavat muun muassa niiden käyttämät polttoaineet.

Vuoteen 2014 verrattuna kaukolämmön käyttö on jäänyt noin 2 prosenttia pienemmäksi.

Tilastot:

Kaukolämpötilasto 2014 (pdf) (361.1 KB)

Kaukolämmön käyttö kuukausittain tammikuu 2010 – lokakuu 2015 (pdf) (57.6 KB)

Kaukolämpö 2014 graafeina (pptx) (2.2 MB)

Energiateollisuus ry laatii Suomen kaukolämpötoiminnasta vuosittain kattavan tilastojulkaisun, jossa julkaistaan yritys- ja kuntakohtaiset tiedot kaukolämmön tuotannosta, käytöstä, tuotantoon käytetyistä polttoaineista, tuotantolaitoksista, asiakkaista ja hinnoista.

Energiateollisuus
johtaja Jari Kostama, puh. 050 301 1870