Muut tiedotteet 2015

12.6.2015 14.00

Energiavirasto valmistautuu lain uusiutuvan energian asentajien kouluttajan hyväksymisestä voimaantuloon

Laki uusiutuvan energian asentajien kouluttajan hyväksymisestä (38/2015) astuu voimaan 1.10.2015. Lain tultua voimaan Energiavirasto hyväksyy kouluttajat, jotka antavat sertifiointiin johtavaa asentajien vapaaehtoista täydennyskoulutusta.

Laki saattaa osaksi Suomen lainsäädäntöä RES-direktiivin vaatimukset asentajien sertifiointijärjestelmästä, joka koskee seuraavien energiajärjestelmien asentajia:
  • bioenergialla toimivista kattilajärjestelmät
  • aurinkosähkö- ja aurinkolämpöjärjestelmät
  • matalalta geotermistä ottavat järjestelmät ja lämpöpumput

Laki tulee osaksi olemassa olevaa vapaaehtoista Sertifioitu asentaja -järjestelmää. Lokakuun 1. päivästä 2015 lähtien sertifikaattiin johtavalta koulutukselta edellytetään, että kouluttajalla on Energiaviraston hyväksyntä. Sertifioitu asentaja -järjestelmä on uusiutuvan energian toimikunnan ylläpitämä, jonka työtä koordinoi Motiva Oy. Motivan internetsivuilla kerrotaan lisää järjestelmästä.

Energiavirasto valmistelee kouluttajille suunnattua ohjeistusta. Ohjeistuksesta järjestetään lausuntokierros elokuun aikana. Virasto tiedottaa asian etenemisestä internetsivuillaan.

Energiavirasto tiedottaa sidosryhmiä myös sähköpostilistan kautta, jolle voi liittyä laittamalla pyynnön osoitteeseen: res-kouluttajat@energiavirasto.fi

Energiavirastolle osoitettuja kysymyksiä voi lähettää samaan sähköpostiosoitteeseen.

Energiavirasto järjestää asiasta yleisen infotilaisuuden sidosryhmille maanantaina 5.10.2015 klo 9.30-11.30. Se järjestään Energiaviraston auditoriossa osoitteessa Lintulahdenkuja 4, 00530 Helsinki. Kutsu infotilaisuuteen lähetetään erikseen. Myös viraston internetsivuille päivitetään tarkempia tietoja infotilaisuudesta lähempänä sen ajankohtaa.

www.energiavirasto.fi/res-kouluttajat

Energiavirasto