Muut tiedotteet 2015

21.1.2015 13.00

SULPU: Lämpöpumppujen myyntimäärät kasvoivat – 670 000 lämpöpumppua kahmivat talojen ympäriltä 5 TWh uusiutuvaa energiaa

Lämpöpumppuja myytiin viime vuonna 67 000 kpl. Määrä kasvoi 10 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Markkinaosuuksien kasvu energiatehokkuuskorjauksissa sekä lämmin kesä kasvattivat ilma- ja ulkoilmavesilämpöpumppumyyntiä. Rakentamisen voimakas väheneminen veti maa- ja poistolämpöpumppujen lukuja alaspäin. Suomen 670 000 lämpöpumppua ottavat 5 TWh vuodessa lähilämpöä talojen ympäriltä. Suomalaiset sijoittivat vuonna 2014 lämpöpumppuihin noin 400 miljoonaa euroa.

Ulkoilmavesilämpöpumppujen ja ilmalämpöpumppujen myynti kasvoi 15 prosenttia. Ilmalämpöpumppuja myytiin peräti 53 000 kpl. Tähän lukuun vaikutti osaltaan viime vuoden lämmin kesä, joka muistutti lämpöpumppujen kyvystä tuottaa myös viilennystä helteiseen taloon.

Rakentamisen voimakas väheneminen veti maa- ja poistolämpöpumppujen lukuja alaspäin.  Maalämmön myynti laski 10 prosenttia reiluun 11 000 pumppuun. Lämpöpumppujen markkinaosuudet ovat kuitenkin jatkaneet kasvuaan. Rakentajista reilusti yli puolet valitsee jo maa- tai poistoilmalämpöpumppuratkaisun. Noin 6 000 öljykattilaa vaihdettiin viime vuonna ympäristöystävällisiin maalämpöpumppuihin tai niiden öljynkäyttöä vähennettiin ilma-vesilämpöpumpulla.

Suomalaiset sijoittavat lämpöpumppuihin vuosittain jo 400 miljoonaa euroa. Syy on selvä. Sijoituksen tuotto on useimmiten yli 10 prosenttia/vuosi. Säästyneen polttoaineen vaikutus Suomen kauppataseeseen on jo satamiljoonaluokkaa. Lämpöpumppuala työllistää jo noin 2 000 henkilöä. Myös hiilidioksidipäästöjen väheneminen on megatonniluokkaa, kun Suomen 670 000 lämpöpumppua keräävät 5 TWh/a lähienergiaa talojen ympäriltä maasta, kalliosta tai ilmasta – hehkuttaa toiminnanjohtaja Jussi Hirvonen esitellessään Suomen Lämpöpumppuyhdistys SULPU ry:n vuoden 2014 tilastoja.

Iloinen uutinen oli, että lopulta myös kerrostalojen poistoilmalämpöpumput alkoivat yleistyä. Jo muutamaan sataan kerrostaloon asennettiin poistoilman lämpöä talteenottava lämpöpumppu, joilla pienennetään jopa 50 prosenttia taloyhtiön kaukolämmön tai muun energiankulutusta. Näiden ratkaisujen potentiaali on todella valtava. Yli 30 000 kerrostaloa päästää ilmanvaihdostaan yli 20 asteista poistoilmaa harakoille – jatkaa Hirvonen.

Valtakunnan haastavasta taloudellisesta suhdanteesta huolimatta Suomen Lämpöpumppuyhdistys SULPU ry:n jäsenmäärä on jatkanut voimakasta kasvuaan. Jäsenmäärän kasvu kertoo, että ala uskoo vahvasti tulevaisuuteen, haluaa toimia ammattitaitoisesti, laadukkaasti, näkyvästi sekä tietysti huolehtia muun muassa tiukentuvien kylmäaine- ja -asentajapätevyyssäännösten noudattamisesta. Lämpöpumppuasiakas löytääkin jo yli 170 laadukasta jäsenliikettä yhdistyksemme sivun karttapalvelusta www.sulpu.fi – iloitsee toiminnanjohtaja.

Lämpöpumppuala on vasta menestyksensä alkumetreillä. Gaia Oy:llä teetetyn selvityksen mukaan lämpöpumppuihin investoidaan yhteensä 12 miljardia euroa vuoteen 2030 mennessä, jolloin alalle on syntynyt  noin 3 000 uutta työpaikkaa ja lämpöpumpuilla saadut säästöt ovat miljardi euroa vuodessa.

Suomen Lämpöpumppuyhdistys SULPU ry
toiminnanjohtaja Jussi Hirvonen