Muut tiedotteet 2015

27.11.2015 13.00

TEM: Sakari Oksanen IRENA:n varapääjohtajaksi

Sakari Oksanen on valittu kansainvälisen uusiutuvan energian järjestön IRENA:n varapääjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 15.12.2015.

Diplomi-insinööri Oksanen työskentelee tällä hetkellä asiantuntijayritys Sweco Industry Oy:n Energia, Sellu ja Paperi -yksikön johtajana. Tätä ennen hän on toiminut muun muassa Pöyryn maajohtajana Suomessa ja Kiinassa sekä Kaakkois-Aasian myyntijohtajana.

IRENA (International Renewable Energy Agency) on vuonna 2009 perustettu hallitustenvälinen kansainvälinen uusiutuvan energian edistämiseen keskittyvä järjestö. Järjestössä on 144 jäsenvaltiota ja 31 maata on hakenut jäsenyyttä. Suomi liittyi jäseneksi vuonna 2011. Järjestön pääkonttori on Abu Dhabissa Yhdistyneessä arabiemiraattikunnassa. Lisäksi sillä on innovaatio- ja teknologiakeskus Bonnissa Saksassa. IRENA:n pääjohtaja on kenialainen Adnan Amin.

IRENA:n tehtävänä on edistää uusiutuvan energian laajamittaista käyttöönottoa ja siten auttaa maita vastaamaan kasvavaan energiantarpeeseen tehokkaasti ja kestävällä tavalla. Järjestö tarjoaa käytännön neuvontaa ja tukea sekä teollisuus- että kehitysmaissa muun muassa energiapolitiikkaan, kapasiteetin vahvistamiseen ja teknologiansiirtoon liittyvissä toimissa.

Lisätiedot:

DI Sakari Oksanen