Muut tiedotteet 2015

6.10.2015 11.00

VTT: Sähköinen E-PASS-työkalu auttaa arvioimaan rakennuksen korjaustoimenpiteet nopeasti

Teknologian tutkimuskeskus VTT kehitti rakennusalan, taloyhtiöiden ja omakotitalojen käyttöön ilmaisen, sähköisen työkalun, jolla voi helposti arvioida erilaisten energiakorjaustoimenpiteiden vaikutuksia ennen ja jälkeen.

VTT:n kehittämällä E-PASS-työkalulla arvioidaan korjausrakentamisen tarpeita ja kannattavuutta. Työkalu on kehitetty erityisesti vanhojen asuinrakennusten energia-arviointiin, mutta toimistorakennusten korjausratkaisuille löytyy myös vaihtoehtoja. E-PASS sopii hyvin pk-yritysten, kuten rakentajien, arkkitehtitoimistojen ja energiakonsulttien käyttöön, mutta sitä voivat hyödyntää myös taloyhtiöiden hallitukset ja omakotikorjausrakentajat.

E-PASSissa on mallinnettu Suomen asuntorakennuskanta.

Työkalu mahdollistaa valittujen korjaustoimien investointikustannuksien, energiansäästön ja hiilijalanjäljen vertailun ennen ja jälkeen. Käyttäjän työtä on helpotettu mahdollisimman paljon, jotta rakennuksen nykytilan arviointi olisi helppoa. Riittää, että käyttäjä tuntee muutaman rakennuksen avainarvon, kuten rakennustyyppi, pinta-ala ja ikä, minkä jälkeen lasketaan rakennuksen nykyinen energia-arvio ennen korjaustoimia. Tämän jälkeen työkalu listaa korjaustoimia. Ehdotukset voivat sisältää esimerkiksi lämmitystavan muutoksia, julkisivun tai ikkunoiden korjauksia. Korjaustoimien vaikuttavuuden avaintunnusluvut (kWh/m2, kgCO2/m2, energiakustannukset) ovat nähtävissä.

VTT teki kyselyn 1 500:lle energiakonsultointi-, korjaus-, arkkitehti- ja rakennusalan pk-yritykselle syyskuussa, ja vastanneista 60 % oli kiinnostunut ottamaan työkalun käyttöönsä.

E-PASS-arviointityökalu: E-PASS – Energiatehokkuuskorjausten arviointityökalu

VTT kehitti E-PASS-työkalun eurooppalaisessa NewBEE-hankkeessa, joka on komission rahoittama hanke. Tähtäimessä on helpottaa pk-yritysten pääsyä korjausrakentamisen markkinoille ja tarjota tietoa korjausrakentamisen palveluista taloyhtiöille ja omakotiasukkaille.

johtava erikoistutkija Tarja Häkkinen
puh. 040 727 4561, tarja.hakkinen@vtt.fi