Muut tiedotteet 2015

24.9.2015 13.00

YM: Työryhmä valmistelemaan kaavoituksen ja rakentamisen sujuvoittamista

Maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen on asettanut työryhmän, joka ryhtyy valmistelemaan maankäyttö- ja rakennuslain uudistamista. Tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti lyhentää kaavoituksen ja rakentamisen päätösprosesseja. Työryhmässä on edustettuna keskeiset sidosryhmät.

Työryhmän tavoitteena on muun muassa:
  • Sujuvoittaa täydennysrakentamista ja rakennusten käyttötarkoituksen muuttamista.
  • Helpottaa hajarakentamista. Myös pienimuotoiselle piharakentamiselle luodaan nykyistä laajemmat mahdollisuudet ja uusiutuvan energian laitteiden sijoittamista sujuvoitetaan. Rakentamisen normitalkoisiin liittyen valmistellaan normien purkua muun muassa väestönsuojien ja pysäköintipaikkojen osalta.
  • Lieventää vähittäiskaupan suuryksiköiden sijoittumisen ohjausta luopumalla kaupan laatuluokituksesta kaavoituksessa sekä keventämällä suuryksikkösääntelyä keskustojen alueella.
  • Muuttaa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten roolia kaavoitus- ja rakentamisasioissa neuvoa-antavaksi, ja rajoittaa niiden valitusoikeutta kaavapäätöksissä.

Työryhmä pyrkii lisäksi muun muassa ratkaisemaan ongelmia, jotka liittyvät puiden kaatamista yleiskaava-alueella rajoittavan toimenpiderajoituksen soveltamiseen.

Työryhmän toimikausi on 1.10.2015-31.5.2016.

Kaavoituksen ja rakentamisen lupien sujuvoittaminen -työryhmän asettamispäätös (pdf) (192 KB)

työryhmän puheenjohtaja, rakennusneuvos Matti Vatilo, puh. 0295 250 311,
etunimi.sukunimi@ymparisto.fi

hallitusneuvos Jyrki Hurmeranta, puh. 0295 250 091, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi