Muut tiedotteet 2016

13.6.2016 9.00

Sitra: Yrityksille käytännön työkaluja vähähiilisen liiketoiminnan kehittämiseen

Yrityksille on nyt tarjolla yksinkertainen tapa aloittaa matka kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Sitran kokoama työkalupakki on helppokäyttöinen työväline, jonka avulla yritykset voivat kehittää liiketoimintaansa vähähiilisemmäksi ja puhtaammaksi. Se tarjoaa keinoja mukautua tulevaisuuden haasteisiin ja samalla edistää kilpailukykyä ja luo kasvua.

Sitran teettämän markkina-analyysin mukaan hiilineutraalius luo 6 000 miljardin euron suuruiset markkinat älykkäille puhtaille ratkaisuille vuoteen 2050 mennessä. Tulevaisuuden kilpailussa pärjäävät parhaiten sellaiset yritykset, jotka ajoissa suuntaavat liiketoimintaansa vähähiiliseen suuntaan ja ovat kehityksen eturintamassa. Nopeasti toimiessaan suomalaisyrityksillä on mahdollisuus nousta maailman eturiviin tarjoamaan entistä kestävämpiä ratkaisuja.

Olennaisinta yrityksen hiilineutraalius-kehityksessä on pitkäjänteinen puhtaampiin ratkaisuihin pohjautuvan liiketoiminnan löytäminen. Uutta hiilineutraaleihin ratkaisuihin perustuvaa liiketoimintaa voi rakentaa ja kasvattaa menestyksekkäästi vain, jos hiilineutraalius on keskeisessä roolissa yrityksen strategiassa ja näkyvä tekijä yrityksen arvoissa ja johtamiskäytännöissä. Se myös edellyttää, että yrityksen oma toiminta noudattaa päästötehokkuuden periaatteita.

Onko sinun yrityksesi jo havahtunut muutoksen välttämättömyyteen? Ota käyttöösi käytännön työkalupakki kohti hiilineutraaliutta!

Hiilineutraaliuteen on monia polkuja. Hyödyntämällä niiden mahdollisuuksia liiketoiminnan eri osa-alueilla yritys voi muuntua kokonaisvaltaisesti. Sitra on tuottanut yritysten käyttöön ainutlaatuisen työkalupakin, jonka avulla tämä muutos on mahdollinen. Se kattaa hiilineutraaliuden kannalta keskeiset yritystoiminnan osa-alueet: strategia, yritysjohtaminen, uudet liiketoiminnat sekä päästötehokkuus.

Työkalupakki avaa yritykselle uudella tavalla kokonaisvaltaisia näkökulmia hiilineutraaliuden hyötyihin. Se tarjoaa ideoita, malleja ja esimerkkejä hyvistä toimintatavoista, joilla monet yritykset ovat jo rakentaneet menestyviä ratkaisuja.

Olemme keränneet yhteen pakettiin monipuolisesti hiilineutraaliin yritystoimintaan liittyvää materiaalia, joka ohjaa yrityksiä kolmen kokonaisuuden avulla:
  • ymmärtämään muutoksen kokonaisvaltaisuuden,
  • selvittämään oman lähtötilanteen ja näkemään hiilineutraaliuden mahdollisuudet, ja
  • laatimaan oman etenemissuunnitelman.

Sitran työkalupakki ei tarjoa valmiita ratkaisuja, vaan auttaa yritystä itse löytämään omat vastauksensa lähtien yrityksen omista tarpeista. Helppokäyttöistä pakettia voi käyttää työkirjan tavoin. Se soveltuu koulutusmateriaaliksi tai kehitystyön virittäjäksi. Työkalupakki pitää sisällään tulevaisuuden markkinapotentiaalista keskeisiä viestejä, jotka ovat relevantteja niin yrityksen johdolle, strategian kehittelijöille kuin liiketoiminnan kehityksestä vastaaville henkilöille, ja tarjoaa käytännön työkaluja muun muassa yrityksen riskienhallinnasta vastaaville henkilöille.

Lataa pdf-muotoinen työkalupakki omalle koneellesi tai lue sitä suoraan verkkosivuillamme. Avaamalla PDF-version Adobe Acrobat Readerissä pystyt navigoimaan klikkaamalla sisältöjä ja osioita, joista haluat lukea lisää. Eteen- ja taaksepäin pääset myös nuolinäppäimillä, jos haluat tutustua koko sisältöön.

Hiilineutraalissa bisneksessä on tulevaisuus

Työkalupakkia voi hyödyntää ja levittää vapaasti.

Miten työkalupakin sisällöt hyödyttävät yritystäsi?

Haastattelimme yhdeksää yritystä, jotka ovat jo edenneet polullaan kohti hiilineutraaliutta. Julkaisemme jutut kesän aikana verkkosivuillamme. Toivomme esimerkkien inspiroivan sinunkin yritystäsi löytämään oman polkusi hiilineutraaliuteen!

Lisätiedot:

Tuula Sjöstedt