Muut tiedotteet 2017

14.2.2017 14.00

Kuluttajien energianeuvonta Etelä-Savo ja Suur-Savon Sähkö Oy: Älä osta aurinkosähköä säkissä

Aurinkosähkön suosio kotitalouksissa on kasvanut nopeasti, mutta koska ala on vielä tuore, ostajilla ei ole juuri kokemusta järjestelmien toiminnasta ja hintatasosta. Tätä on käyttänyt hyödyksi jotkin aurinkojärjestelmiä myyvät yritykset.

Useassa maakunnassa on ollut tapauksia, joissa aurinkosähköjärjestelmien myyjä on kiertänyt ovelta ovella ja kaupannut järjestelmiä erityisesti ikääntyneille ihmisille väärillä harhaanjohtavilla tiedoilla. Myyntitapa on ollut aggressiivinen ja asiakkaille ei ole annettu mahdollisuutta tutustua järjestelmiin ja vaihtoehtoihin. Tämän seurauksena he ovat maksaneet huomattavasti markkinahintaa korkeamman hinnan”, kertoo Lähienergialiiton järjestöpäällikkö Tapio Tuomi.

Etelä-Savon energiayhtiöt Etelä-Savon Energia ja Suur-Savon Sähkö ovat huomanneet alueillaan vastaavaa toimintaa. Sen lisäksi, että asiakkaat ovat maksaneet järjestelmistä ylihintaa, on ollut tapauksia, joissa kuluttajalle on myyty järjestelmä, jota ei voida kytkeä verkkoon.

”Vastaan on tullut ulkomailta tilattuja laitteita, jotka eivät ole täyttäneet Suomessa verkkoon kytkettäviltä sähkölaitteilta vaadittavia ominaisuuksia. Joissakin tapauksissa kuluttajalle on myyty ja asennettu sähköliittymän sallimaan nähden ylisuuri laitteisto, jonka käyttöönottaminen vaatisi toimivan verkoston saneerausta ja lisäliittymismaksua. Näiltä ikävyyksiltä olisi voitu välttyä, jos pelisäännöt olisivat selvillä. Pelisääntöjen kertominen kuluttajalle on myyjän vastuulla”, kertoo energianeuvoja Sauli Kuparinen Suur-Savon Sähköstä.

Aurinkosähköjärjestelmän liittämisestä sähköverkkoon on tehtävä sopimus oman verkkoyhtiön kanssa. Sähköverkkoyhtiöön kannattaa ottaa yhteyttä ajoissa, jotta tuottamaansa aurinkosähköä pääsee käyttämään heti asennuksen jälkeen. Verkkoyhtiö vaihtaa tarvittaessa asiakkaan sähkömittarin ja tekee muut muutokset, jotta sähköverkko saadaan aurinkosähköjärjestelmälle soveltuvaksi. Tämä on tavalliselle kuluttaja-asiakkaalle maksutonta.

”Osa aurinkoenergiajärjestelmien myyjistä hoitaa lupa- ja sopimusasiat asiakkaan puolesta kuntoon. Asiantunteva myyjä pystyy myös laskemaan aurinkopaneelien tuotannon ja hankinnasta saatavan hyödyn asiakkaan energiankulutustietojen perusteella. Järjestelmiä vertaillessa kannattaakin ottaa huomioon millaisia asiantuntijapalveluita, kuten suunnittelupalveluita, hintaan sisältyy. Myös paikalliset laitetoimijat kannattaa muistaa hankintaa suunniteltaessa”, muistuttaa tuotepäällikkö Toni Hannula Etelä-Savon Energialta.

Aurinkosähköjärjestelmä kannattaa mitoittaa oman sähköntarpeen mukaan. Pientaloihin asennetaan tyypillisesti 2–5 kWp-tehoisia laitteistoja, joiden hinta on keskimäärin 6 000–12 000 € asennuksineen.

Luotettavaa tietoa aurinkosähköjärjestelmistä löytyy seuraavilta sivustoilta:
www.motiva.fi/aurinkosahko
www.finsolar.net
www.lahienergia.org

Energiayhtiöiden ohjeet löytyvät osoitteista:
www.ese.fi -> Sähkö -> Pientuotanto
www.jseoy.fi -> sähköverkko -> pientuotanto

Etelä-Savossa neuvontaa tarjoaa Kuluttajien energianeuvonta, johon voi olla yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse: puh. 0440 361 623 ja energianeuvonta@mikseimikkeli.fi

Lisätiedot:

Kuluttajien energianeuvonta Etelä-Savossa