Tiedotteet 2013

7.10.2013 7.45

Energianeuvontaa lampuista lämpöpumppuihin, kauppakeskuksesta kansalaisopistoon

Energiansäästöviikolla kuluttajilla on oivalliset mahdollisuudet saada asiantuntevan energianeuvojan opastusta. Alueelliset neuvojat antavat vinkkejä muun muassa tulevaan lämmityskauteen valmistautumiseen ja järkevään energiankäyttöön kotona. Kampanjaviikon tiimoilta energianeuvojat ovat mukana lähes 40 tapahtumassa eri puolilla Suomea.

Alueelliset energianeuvojat vievät tiedon sinne, missä ehkä tietämättäänkin tiedonnälkäiset suomalaiset ovat liikkeellä. Energiansäästöviikolla rokotuksen järkevään energiankäyttöön voi saada esimerkiksi Lappeenrannan Puukeskuksessa, Kokkolan Citymarketissa, Mikkelin Prismassa, Gigantissa ja Expertissä tai Lahden Triossa. Aiheet vaihtelevat lämmityksestä lampunvalintaan ja arjen energiansäästövinkkeihin.

Pääkaupunkiseudulla energianeuvoja neuvoo Prismoissa lampunvalinnassa ja starttaa Espoon Suurpellon asukkaille energiakilpailun. Tampereella energianeuvonta on mukana keittiön valaistus -teemapäivässä sekä kampanjoi kaupungin kuudes- ja viidesluokkalaisille oikeista sisälämpötiloista ja valojen sammuttamisesta.

Päijät-Hämeessä energianeuvonta järjestää Opi huoltamaan itse lämpöpumppuasi -kiertueen, jossa pistetään ilmalämpöpumppu palasiksi. Illan mittaan osallistujille opastetaan kädestä pitäen, kuinka laite puhdistetaan ja pidetään kunnossa niin, että ilmalämpöpumppu todella pienentää lämmityskuluja. Hyviä neuvoja samasta aiheesta on tarjolla myös Lappeenrannan Säädä ja säästä -teemailtapäivässä sekä Porvoon asukasillassa.

Lämmitysjärjestelmän vaihtoon ja energiaviisaisiin lämmitysratkaisuihin perehdytään muun muassa Kodin lämmitysjärjestelmäillassa Hangossa, puhtaan puunpolton infoillassa Turussa sekä energiaillassa Jyväskylässä. Uusiutuvan energian iltaa istutaan puolestaan Porissa, ja aurinkoenergiasta saa tietoa Imatralla.

Energiansäästöviikon rakentajastartti Joensuussa pohjustaa kaupunkilaisille järjestettävää marraskuista luentosarjaa oman kodin rakentajille. Energiatehokasta remonttia esitellään Kotkassa ja Kouvolassa. Energianeuvonnan Kainuun kuntakierros läpivalaisee maakuntalaisten energiankäyttötarpeita metsistä maatiloille ja bioenergiasta kodin energiansäästöön.

Tarkemmat tiedot näistä ja muista paikallisista tapahtumista energianeuvonnan portaalista: www.eneuvonta.fi.

Tänä vuonna jo yli 15 000 kontaktia

Alueelliset energianeuvojat ovat kuluvan vuoden aikana tavoittaneet jo yli 15 000 suomalaista, valtaosan erilaisissa tilaisuuksissa ja yleisötapahtumissa. Maksutonta neuvontaa on annettu myös keväällä avatussa neuvontaportaalissa (www.eneuvonta.fi), puhelimitse ja sähköpostitse. Alueellisten energianeuvojien verkosto kattaa lähes koko Suomen.

– Kuluttajat hakevat oma-aloitteisesti tietoa verkosta, mutta energianeuvojan kohtaaminen ja henkilökohtainen opastus ovat erityisesti rakentajille, lämmitystavan vaihtoon tai remonttiin ryhtyvälle kullanarvoisia tilaisuuksia saada luotettavaa tietoa päätösten pohjaksi, sanoo yksikönpäällikkö Päivi Laitila valtakunnallisen energianeuvonnan kehittämisestä vastaavasta Motiva Oy:stä.

Energianeuvojat tekevät paikallisesti yhteistyötä muun muassa energiayhtiöiden ja muiden energia-alan yritysten, kansalaisjärjestöjen, oppilaitosten sekä kuntien kanssa. Voimavaroja yhdistämällä osumatarkkuus paranee ja kuluttaja saa kattavasti tietoa omista mahdollisuuksistaan vähentää energiankulutusta ja pienentää toimiensa ympäristövaikutuksia.

Kuluttajien energianeuvonnan palvelut
  • Faktaa energiankäytöstä ja -säästöstä, Kysy & keskustele energianeuvojan kanssa, luotettavat linkit tiedon lähteille www.eneuvonta.fi
  • Etsi lähin neuvoja: 17 alueellista energianeuvojaa ja valtakunnallisen puhelinneuvonnan palveluajat: www.eneuvonta.fi/etsi-lahin-neuvoja

Lisätietoja valtakunnallisesta kuluttajien energianeuvonnasta:

viestintäpäällikkö Leila Timonen
leila.timonen@motiva.fi, puh. 040 5445 992

yksikönpäällikkö Päivi Laitila
paivi.laitila@motiva.fi, puh. 040 525 5471

Kuluttajien energianeuvonta osallistuu Valtakunnallisen Energiansäästöviikon viettämiseen viikolla 41. Kampanja kannustaa kaikkia suomalaisia tarkastelemaan omia energiankäyttötottumuksiaan ja tekemään energiaviisaita valintoja niin työssä, kotona kuin liikenteessäkin.

Energiansäästöviikon uutisointia ja tapahtumia voi seurata verkossa:
www.energiansäästöviikko.fi,  sekä twitterissä @MotivanESV, #MotivanESV.