Tiedotteet 2013


16.9.2013 15.20

Joukkoliikenteessä matkustus helpottuu

Suomen valtio ja 22 kaupunkia yhdistivät voimansa kehittääkseen yhteisen matkakortin joukkoliikenteeseen. Lähitulevaisuudessa joukkoliikenteessä matkustaminen on entistä helpompaa. Joukkoliikenne on painopisteenä tänä vuonna myös Liikkujan viikolla. Kansainvälisen viikon teemana on ilmanlaatu.

Yhtenäinen lippu- ja maksujärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2015 aikana alueittain, testaamaan sitä päästään jo ensi vuoden syksynä. Kehitettävän maksujärjestelmän tavoitteena on mahdollistaa yhden matkakortin käyttö valtakunnallisesti eri joukkoliikennemuodoissa.

Aluksi järjestelmäpalvelu kattaa linja-autoliikenteen niissä toimivaltakaupungeissa tai ELY-keskusten järjestämässä liikenteessä, jotka päättävät ottaa uuden palvelun käyttöön, kun ne järjestävät joukkoliikenteen vuonna 2009 uudistuneen lainsäädännön pohjalta siirtymäajan jälkeen.

– Matkustaja hyötyy, kun kaikilla järjestelmässä mukana olevilla toimijoilla on lähitulevaisuudessa sama matkakortti, sanoo johtava joukkoliikenneasiantuntija Marja Rosenberg järjestelmävalmistelua koordinoivasta Liikennevirastosta.

Pian matkustaja voi siis käyttää samaa matkakorttia kaikissa 22 kaupungissa. Matkustajalle uudistus näkyy lähitulevaisuudessa entistä parempana joukkoliikennepalveluna.

Ihmiset liikkuvat nykyään yhä laajemmalla alueella ja hyötyvät siitä, että yksi matkakortti toimii monessa kaupungissa. Hyöty konkretisoituu etenkin pitkällä aikajänteellä, kun palvelua kehitetään esimerkiksi raideliikenteen, lentoliikenteen ja muun kaukoliikenteen kanssa yhteensopivaksi. Matkakorttiuudistukseen liittyy lipputuotteiden yhtenäistämistä, vaikka hinnoittelu jääkin paikalliselle tasolle.

– Perusteilla on lippurekisteri, jossa esimerkiksi lasten, nuorten ja senioreiden alennusikärajat pidetään valtakunnallisesti samoina, mikä lisää kuluttajien tasa-arvoa, Rosenberg lisää.

Uraauurtavaa yhteistyötä valtion ja kuntien välillä

Yhtenäisen lippu- ja maksujärjestelmän aikaansaaminen vaatii melkoisia muutoksia liikennehankintojen nykykäytäntöihin. Merkittävä edistysaskel saavutettiin, kun TVV joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmä Oy merkittiin yhtiörekisteriin elokuussa.

Yhtiön toimitusjohtajaksi valittu Ilkka Kankkunen aloitti työssään 23. elokuuta. – Matkustaminen helpottuu yhteiskäyttöisellä matkakortilla, koska käyttäjän ei tarvitse huolehtia matkaketjujen lipputuottojen jakautumisesta, vaan taustajärjestelmä hoitaa sen automaattisesti, muistuttaa Kankkunen.

Yhtenä esikuvana on toiminut Norja, jossa parhaillaan rakennetaan valtakunnallista lippujärjestelmää. Niin ikään Sveitsissä on jo pitkään toiminut valtakunnallisesti yhteinen joukkoliikenteen brändi, josta yhtenäinen lippujärjestelmä on näkyvin osa.

– Osakeyhtiön perustaminen on onnistunut yli odotusten. Lyhyessä ajassa on näin monta toimijaa saatu puhaltamaan yhteen hiileen ja osakeyhtiö perustettua. Haastavaa oli saada lyhyellä valmisteluajalla päätökset kaupunkiseutujen toimivaltaisilta viranomaisilta, mutta vaikeinta oli valtion omistusosuuden selvittäminen. Toimivaltaisia viranomaisia on valtion puolelta mukana yhdeksän ELY-keskusta, jotka ovat TEMin alaisuudessa, mutta joukkoliikenne kuuluu liikenteen hallinnonalan ohjauksen piiriin, Rosenberg toteaa.

Hankintakokonaisuuteen kuuluvat taustajärjestelmä, korttisovellus, rajapinnat sekä myynti- ja palvelupistesovellukset. Kaupungit ja ELY-keskukset kilpailuttavat liikenteensä, minkä jälkeen järjestelmään liittyvien liikennöitsijöiden on toteutettava uuden kortin ja korttisovelluksen muutostyöt omiin ajoneuvolaitteisiinsa sekä rajapinta varikkojärjestelmästä yhteisen lippu- ja maksujärjestelmän taustajärjestelmään.

– Kaikki liikenteenharjoittajat ovat kilpailussa tasavertaisia, koska liikenteen tilaajat tarjoavat tämän uuden järjestelmän kaikkien käyttöön samoilla ehdoilla. Jatkossa järjestelmä tuottaa liikennepalvelujen tilaajien käyttöön seuranta- ja tilastotietoa matkustajamääristä ja lippulajeista, joita voidaan antaa avoimesti tarjoajien käyttöön, Rosenberg painottaa.

Osakeyhtiön osakkaiksi liittyneet ja uuden palvelun käyttöön ottavat toimivaltaiset viranomaiset vastaavat järjestelmän käyttökustannuksista. Vuosina 2013-2015 valtio kohdistaa joukkoliikenteen kehittämisrahoituksen järjestelmän hankinta-, pystytys- ja käyttökustannuksiin. Vuodesta 2016 alkaen kustannuksista vastaavat järjestelmän käyttäjät.

HSL on kehittänyt omaa matkakorttijärjestelmäänsä, jonka on määrä valmistua vuonna 2015, minkä jälkeen voidaan aloittaa järjestelmien integrointi. HSL:n osaamista ja määrittelytyötä hyödynnetään myös Liikenneviraston hankkeessa.

Kaupunkien välinen kaukoliikenne jää markkinaehtoiseksi toiminnaksi, jonka liikenteenjärjestäjät organisoivat ja hinnoittelevat jatkossakin, mutta sillekin tarjotaan mahdollisuus liittyä uuteen viranomaisten lippu- ja maksujärjestelmään, mikäli lippujen yhteensopivuus nähdään tarpeelliseksi.

Uudelle matkakortille haetaan nimeä ja uutta ilmettä järjestämällä Aalto-yliopiston nuorille suunnittelijoille ideakilpailu syksyn aikana. Vuoden 2015 jälkeen järjestelmää voidaan laajentaa ja kehittää tukemaan matkaketjuajattelua ja kytkeä siihen vaikkapa kaupunkipyöriä tai muita lisäpalveluja ja älyliikenteen sovelluksia.

TVV joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmä Oy:ssä ovat mukana Suomen valtion (Liikennevirasto) lisäksi seuraavat kaupungit:
  1. Hämeenlinnan kaupunki
  2. Imatran kaupunki
  3. Joensuun kaupunki
  4. Jyväskylän kaupunki
  5. Kajaanin kaupunki
  6. Kemin kaupunki
  7. Kokkolan kaupunki
  8. Kotkan kaupunki
  9. Kouvolan kaupunki
  10. Kuopion kaupunki
  11. Lahden kaupunki
  12. Lappeenrannan kaupunki
  13. Mikkelin kaupunki
  14. Oulun kaupunki
  15. Porin kaupunki
  16. Rovaniemen kaupunki
  17. Savonlinnan kaupunki
  18. Seinäjoen kaupunki
  19. Tampereen kaupunki
  20. Turun kaupunki
  21. Vaasan kaupunki
  22. Salo

Perusfaktat Liikkujan viikosta

Liikkujan viikkoa vietetään 16.-22.9., mutta kampanjaan osallistuvissa kunnissa tehdään monenlaista taustatyötä järkevien arjen liikkumisvalintojen ja -mahdollisuuksien hyväksi ympäri vuoden.

Liikkujan viikon teemapäivät ovat:
  • Kimppakyytipäivä 19.9.
  • Etätyöpäivä 20.9.
  • Auton vapaapäivä 22.9.

Tänä vuonna mukana on lähes kolmekymmentä kuntaa. Virallisten kuntaosallistujien lisäksi yhdistykset, järjestöt ja yritykset ovat tervetulleita mukaan kampanjaan vapaamuotoisesti aktivoimaan suomalaisia fiksuun liikkumiseen. Liikenteen päästöt on saatava pienemmiksi ja ilmastonmuutostahtia hidastettava. Kunnissa asukkaat voivat vaikuttaa tekemällä arjessaan viisaita kulkutapavalintoja.

Liikkujan viikon suojelija Paleface tunnetaan Suomessa paitsi rap-artistina ja hiphopin sanansaattajana myös yhteiskunnallisena keskustelijana, joka sanoo tinkimättömän mielipiteensä aiheesta kuin aiheesta. Kampanjaviikkoa Suomessa koordinoiva Motiva on valtion omistama asiantuntijayritys, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön.

Lisätietoja:

Liikkujan viikon tapahtumat löytyvät Liikkujanviikon verkkosivujen tapahtumakalenterista. Joukkoliikennealennusten lisäksi luvassa on monenlaisia tempauksia.

www.liikkujanviikko.fi/tapahtumat



Verkkosivujen materiaalipankissa on median käyttöön sopivia logoja ja kampanjan suojelijan Palefacen kuvia.

www.liikkujanviikko.fi/suunnittelu/materiaalipankki



Motiva oy
viestintäpäällikkö Sirpa Mustonen
sirpa.mustonen@motiva.fi, puh. 050 370 6741

Liikennevirasto
johtava joukkoliikenneasiantuntija Marja Rosenberg
marja.rosenberg@liikennevirasto.fi, puh. 040 758 1916

TVV joukkoliikenteen lippu- ja maksujärjestelmä Oy
toimitusjohtaja Ilkka Kankkunen
ilkka.kankkunen@lmj.fi, puh. 040 558 5002

www.liikkujanviikko.fi
www.facebook.com/liikkujanviikko
www.facebook.com/PalefaceOfficial


Palaa otsikoihin



Sivua päivitetty viimeksi 9.8.2017

Tämä sivusto käyttää evästeitä sivuston käyttöä koskevien tietojen keräämiseksi. Kun käytät tätä sivustoa, hyväksyt evästeiden käytön.