Tiedotteet 2013

14.5.2013 9.00

Korotettu tuki uusiutuvan energian kuntakatselmuksiin

Tänä vuonna kaikilla kunnilla on mahdollisuus saada uusiutuvan energian kuntakatselmuksen tekoon tukea 60 prosenttia.

Aiemmin korkeampi 60 prosentin tuki on myönnetty vain energiatehokkuussopimuksen tai energiaohjelman piiriin kuuluville kunnille.

Uusiutuvan energian kuntakatselmuksessa selvitetään kunnan energiantuotannon ja käytön nykytila kunnan alueella. Lisäksi katselmuksessa selvitetään uusiutuvan energian varannot sekä taloudelliset mahdollisuudet lisätä uusiutuvan energian käyttöä. Katselmus on alueellinen, ja siihen otetaan mukaan muutkin kuin kunnan omat toiminnot.

Lisäämällä uusiutuvaa energiaa voidaan lisätä alueen elinvoimaisuutta ja omavaraisuutta. Katselmuksessa voidaan esimerkiksi etsiä sopivia kohteita ja alueita lämpöyrittäjille. Uusiutuvaan energiaan siirtyminen vähentää energiakustannuksia sekä riippuvuutta tuontipolttoaineiden hinnan vaihteluista. Uusiutuva energia tuottaa siis suoria kustannussäästöjä, paikallisen yritystoiminnan kautta parantaa kunnan elinvoimaisuutta sekä vähentää energiantuotannon ympäristövaikutuksia.

Kuntakatselmuksessa voidaan tuottaa tietoa kuntalaisten ja yritysten hyödyksi. Esimerkiksi Espoon kaupungin kuntakatselmuksessa on luotu aurinko- ja geoenergiakartat, joiden avulla kuka tahansa voi vertailla näiden energiamuotojen potentiaalia omissa kiinteistöissään.

Lisätietoja kuntakatselmuksesta löytyy Motivan verkkosivuilta:
Uusiutuvan energian kuntakatselmus

Lisätiedot: