Tiedotteet 2013

10.12.2013 14.00

Koulutusta traktorin taloudelliseen ajoon

Motiva on julkaissut Maatilojen energianohjelman hankkeessa koulutusaineiston traktorin taloudellisesta ajotavasta. Fredrik Ek Svenska lantbrukssällskapens förbundista ja Markku Lappi Proagriasta ovat suunnitelleet koulutusaineiston ja toteuttaneet siihen liittyvät pilottikoulutukset.

– Meillä Motivassa on hyviä ja pitkäaikaisia kokemuksia taloudellisen ajotavan merkityksestä tieliikenteen ajoneuvojen puolella. Sielläkin lähdettiin liikkeelle ensin kouluttajaverkoston rakentamisesta. Samalla mallilla olemme pyrkineet viemään tätä asiaa maatalouskoulutuksen piiriin, sanoo Maatilojen energiaohjelmaa Motivassa vetävä johtava asiantuntija Lea Gynther.

Koulutusaineistoon kuuluu opetusmateriaali ja koeajojen tulosten käsittelyä varten laskentataulukko, johon voi kirjata ennen koulutusta ja sen jälkeen työhön kuluneen ajan ja polttoaineen. Motivasta on lainattavissa lisäksi välinelaukku, jossa on muun muassa polttoaineenkulutuksen mittaamiseen kaksi Econen-mittaria, mittalasi ja ajoradan merkintävälineitä.

Liittyneille tiloille tarjotaan ensi vuonna mahdollisuutta osallistua traktorin taloudellisen ajotavan koulutukseen. Motiva järjestää kaikkiaan kolme koulutustapahtumaa eri puolilla maata osana Maatilojen energiaohjelman operaattorityötä.

Traktoreiden viisaan ajotavan pilottikoulutuksen, vuoden 2014 koulutustapahtumat ja koulutusaineiston on rahoittanut maa- ja metsätalousministeriö.

johtava asiantuntija Lea Gynther
lea.gynther@motiva.fi, puh 040 768 8813