Tiedotteet 2013

13.6.2013 11.00

Maailman tuulipäivän tiedotustilaisuus: Tuulivoima-asenteet tutkittu – tulos yllätti toimialan

Suomalaiset toivovat lisää tuulivoimaa – myös oman kunnan alueelle. Loma-asukkaatkin suhtautuvat mökkikuntansa tuulivoimaloihin ja suunnitteilla oleviin hankkeisiin huomattavasti positiivisemmin kuin kyselyyn osallistuneet kuntapäättäjät arvelevat. Tämä käy ilmi juuri valmistuneesta kyselytutkimuksesta, jonka tulokset yllättivät myös alan toimijat.

Energiateollisuus ry, Motiva Oy ja Suomen Tuulivoimayhdistys ry selvittivät kyselytutkimuksella kansalaisten (n= 2073) ja kuntapäättäjien (n=1322) näkemyksiä tuulivoimasta. Kyselyyn saatiin vastauksia kaikista Manner-Suomen maakunnista. Tutkimuksen toteutti Aula Research Oy.

”Loma-asukkaiden suhtautuminen tuulivoimarakentamiseen on huomattavasti myönteisempää kuin mitä kuntapäättäjät arvelevat. Tulos on hyvin selvä ja myös alan toimijoillekin todella yllättävä”, sanoo Suomen tuulivoimayhdistyksen toiminnanjohtaja Anni Mikkonen.

Kuntapäättäjät arvioivat tutkimuksessa eri sidosryhmien suhtautumista omassa kunnassa toteutettuun tai suunnitteluvaiheessa olevaan tuulivoimahankkeeseen. Vain 14 % kyselyyn vastanneista valtuutetuista arvioi kunnan loma-asukkaiden suhtautumisen olevan myönteistä ja jopa 49 % pelkää kesämökkiläisten suhtautuvan hankkeeseen kielteisesti. Kansalaisten parissa toteutettu kysely kuitenkin osoittaa, että loma-asukkaista yli puolet (57 %) on tyytyväisiä kesämökkikunnan tuulivoimahankkeeseen. Myös vakituisista asukkaista valtaosa (73 %) kertoo olevansa kotikuntansa tuulivoimahankkeeseen tyytyväinen.

”Ilmeisesti vastustajat ovat niin aktiivisia ja äänekkäitä, että julkisuuteen välittyy mielikuva todellista suuremmasta vastustajien joukosta”, Motivan asiantuntija Milja Aarni pohtii.

Kuntapäättäjät ovat avainasemassa

Kansalaisista samoin kuin kuntapäättäjistä 83 prosenttia suhtautuu tuulivoimaan positiivisesti tai erittäin positiivisesti. Tuulivoiman käytön lisäämistä kannattaa 90 prosenttia kansalaisista ja 87 prosenttia päättäjistä. Valtaosa päättäjistä suhtautuu tuulivoimaan myönteisesti riippumatta siitä, onko kunnassa rakennettua tuulivoimaa. Huomattava osa päättäjistä aikoo aktiivisesti edistää tuulivoiman rakentamista. Eri puolueiden edustajien näkemyksissä on yllättävän pienet erot tuulivoimaan suhtautumisessa.

”Kuntapäättäjien myönteinen suhtautuminen on avainasemassa tuulivoimalle asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Kaava- ja luparatkaisut ovat pääosin kuntien päätettävissä, joten myönteisyys on edellytys hankkeiden toteuttamiselle. Rakentamisen esteiden poistamiseksi on tehty työtä useamman ministeriön hallinnonalalla, ja paljon on vielä tehtävänä. Esimerkkinä hyvästä yhteistyöstä on Raahen seudulle valmisteltu puolustusvoimien tutkien kompensaatioratkaisu”, toteaa Energiateollisuus ry:n asiantuntija Heidi Lettojärvi.

Maailman tuulipäivä

Maailman tuulipäivää vietetään jälleen 15. kesäkuuta. Suomessa järjestetään paikallisia tapahtumia lähinnä päivää edeltävällä viikolla. Päivän tapahtumista eri puolilla maailmaa saa tietoja www.facebook.com/GlobalWindDay. Suomessa ylläpidetään myös Global Wind Day in Finland facebook-sivustoa.

Milja Aarni, asiantuntija
puh. 040 824 1711, milja.aarni@motiva.fi