Tiedotteet 2013

10.10.2013 13.00

Motiva seurannut energiamerkintöjen kehitystä jo lähes 20 vuotta: Kodin sähkölaitteet muuttuneet energiatehokkaammiksi

Kodinkoneiden energiamerkintä kertoo laitteen energiankulutuksen ja energialuokan. Motiva on seurannut muun muassa kylmälaitteiden energiamerkintää jo lähes 20 vuotta, seurannan perusteella voi todeta, että kylmälaitteiden tarjonta on muuttunut selvästi energiatehokkaammaksi. Tehokkaiden laitteiden tarjonta ei kuitenkaan suoraan laske sähkönkulutusta.

Kylmälaitteiden kehitys on ollut viime aikoina nopeaa. Muutoksen taustalla on monia syitä, joista yksi viime aikoina selvästi vaikuttaneista tekijöistä on EU:n ekosuunnittelu- ja energiamerkintädirektiivit. Direktiivien vaatimusten myötä markkinoilta poistuu tehottomia laitteita ja kuluttajien tietoon nostetaan yhä energiatehokkaampia laitteita energiamerkinnän erotellessa paremmin todella tehokkaat laitteet. Markkinoiden parhaat kylmälaitteet yltävät jo A+++ -energialuokkaan niiden kulutuksen ollessa huomattavasti esimerkiksi 10 vuotta vanhan laitteen kulutusta alhaisempi.

Motiva seuraa vuosittain kylmälaitteiden energiamerkinnän kehittymistä. Viime vuosina seurantaa on laajennettu myös pyykinpesukoneisiin, kuivausrumpuihin ja viimeisimpänä televisioihin. Seuranta ei ole tilastollisesti kattava mutta antaa hyvän kuvan markkinoiden tarjonnasta. Kylmälaitteissa tarjonta on siirtynyt selvästi energiatehokkaimpiin A++ ja A+++ -luokan laitteisiin.

Markkinoiden laajin tarjonta on kuitenkin A+-luokan laitteilla. Ekosuunnitteluvaatimusten myötä markkinoille ei A+ -energialuokkaa tehottomampia laitteita enää saada tuoda, vaan suunta on parempaan. Televisioiden kohdalla suurin tarjonta on jo A+ -luokassa, mutta A++ -luokan laitteita ei vielä ole laajalti tarjolla.

Motivan Topten-Suomi.fi -palvelu kirittää markkinoita: palvelu listaa tiukoin kriteerein valitut energiatehokkaimmat tuotteet ja laitteet. Kylmälaitteilta ja mm. astianpesukoneilta vaaditaan jo A+++ -energialuokka listalle pääsemiseen. Pienen sähkönkulutuksen lisäksi palvelussa huomioidaan muutkin tekijät, muun muassa veden kulutus ja esimerkiksi autojen päästöt.

Laitteet tehostuvat mutta kasvava käyttö ja laitemäärät nostavat kulutusta

Yksittäisten laitteiden kohdalla energiankulutus on kääntynyt laskuun mutta sama lasku ei ole tapahtunut kotitalouksien energiankulutuksessa. Kotitaloussähkön kulutus – ilman lämmitykseen kuluvaa energiaa – on pysynyt viime vuosina lähes ennallaan, sillä vaikka laitteet itsessään kuluttavat vähemmän energiaa, on niiden käyttö ja määrä lisääntynyt.

Kotitalouksissa on aiempaa useampia laitteita – televisioita, tietokoneita jne. ja niitä käytetään enemmän. Valmiustilan energiankulutus on vähentynyt useissa laiteryhmissä ekosuunnitteluvaatimusten myötä, mutta käytön aikaisen kulutuksen lisääntyminen pidentyneinä käyttöaikoina kasvattaa muun muassa viihdelaitteiden osuutta kodin sähkönkäytöstä.

TOP5-vinkit ostajalle:
  1. Hanki vain tarpeeseen
    Mieti, onko hankinta oikeasti tarpeellinen vai voisiko laitteen vain vuokrata tai lainata? Tarvitaanko taloudessanne useita televisioita, pelikonsoleita, tietokoneita jne.
  2. Hanki omaan käyttöön sopiva, oikean kokoinen laite
    Liian suuri tai liian pieni laite aiheuttaa turhaa kulutusta: liian suurella pyykinpesukoneella pestään vajaita koneellisia usein kun pyykkiä ei tule tarpeeksi. Liian pienellä koneella joutuu suuressa perheessä pesemään pyykkiä liian usein, joten kulutus kasvaa.
  3. Vertaile laitteiden energiankulutuksia – hyödynnä energiamerkintöjä
    Energiamerkintä löytyy jo nyt kaikista suurista kodinlaitteista sekä televisioista. Merkintää kannattaa hyödyntää ja vertailla laitteiden energiankulutuksia. Muista kuitenkin, että käyttö ratkaisee: tehokkainkin laite kuluttaa energiaa turhaan jos sitä käytetään turhaan, se sijoitetaan väärin eikä siitä pidetä huolta.
  4. Etsi markkinoiden tehokkaimmat laitteet – Topten-Suomi.fi auttaa
    Markkinoiden energiatehokkaimmat kodinkoneet löytyvät Motivan Topten-Suomi.fi -palvelusta. Vertailemalla laitteita ja valitsemalla itsellesi sopivan, oikean kokoisen laitteen voit vaikuttaa merkittävästikin hankkimasi laitteen kulutukseen. Kun etsit kotiin uusia laitteita, lamppuja, toimistolaitteita tai autoja, tarkista palvelustamme tehokkaimmat vaihtoehdot. Uudistunut palvelu toimii näppärästi niin läppärillä, täppärillä kuin mobiilisti.
  5. Tutustu laitteen käyttöön ja sijoitukseen jo ennalta
    Motivan Ostajan opas auttaa laitehankinnoissa ja kertoo laitteiden oikeasta käytöstä sekä sijoituksesta.

Energiamerkintöjen seuranta:
johtava asiantuntija Ilkka Hippinen
puh. 0424 281 224, ilkka.hippinen@motiva.fi

Ostajan opas ja Topten-Suomi.fi -palvelut, Energiamerkintä ja ekosuunnittelu:

asiantuntija Kirsi-Maaria Forssell
puh. 0400 464 787, kirsi-maaria.forssell@motiva.fi

Topten-Suomi.fi osallistuu Valtakunnallisen Energiansäästöviikon viettämiseen viikolla 41. Kampanja kannustaa kaikkia suomalaisia tarkastelemaan omia energiankäyttötottumuksiaan ja tekemään energiaviisaita valintoja niin työssä, kotona kuin liikenteessäkin.

Energiansäästöviikon uutisointia ja tapahtumia voi seurata verkossa: www.energiansäästöviikko.fi,  sekä twitterissä @MotivanESV, #MotivanESV.